autumn 2024
BED-2052NETT Merkevarebygging - 10 stp

Type of course

Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BED-2052 Merkevarebygging 10 stp

Course content

Emnet gir en innføring i sentrale teorier og modeller for å forstå merker som fenomen, så vel som arbeidsprosesser og teknikker for merkevarebygging i praksis. Emnet gir studentene innføring i både psykologiske og økonomiske effekter av merkevarer.

Objective of the course

Kunnskap

Studenten...

  • har grunnleggende kunnskap om merkevareledelse
  • har kunnskap om hvordan merker gir psykologisk verdi til kundene og økonomisk verdi til eierne
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan assosiasjoner dannes i forbrukerens hukommelse, og hvordan merkeassosiasjoner bidrar til å posisjonere merkevarer og skape merkeverdi
  • har kunnskap om de mest brukte modellene for beregning av økonomisk verdi av merkevarer
  • kjenner til grunnleggende teorier om hvordan man utvikler effektiv merkekommunikasjon
  • har kunnskap om merkearkitektur og konsekvenser av ulike merkearkitekturløsninger
  • har kunnskap om hvordan merkeverdi best utnyttes for videre vekst

Ferdigheter

Studenten...

  • kan kartlegge sentrale merkeassosiasjoner (assosiativt nettverk) og merkets posisjon i markedet
  • kan analysere en merkevare, avdekke gap mellom merkevarestrategi og faktisk markedsposisjon, og utvikle tiltak for forbedring og videreutvikling av merkevaren
  • kan identifisere vekstmuligheter for et merke og diskutere kritiske suksessfaktorer for ulike veksttiltak
  • kan beregne økonomisk verdi av en merkevare

Generell kompetanse

Studenten...

  • forstår hvordan merkeverdi bidrar til bedriftens måloppnåelse og resultater og derigjennom verdi for eierne
  • har et bredt perspektiv på hvilken rolle merkevarer og merkevarebygging har i moderne næringsliv
  • kan drøfte hvordan merkevarer inngår i forbrukernes liv og hvordan de påvirker vårt samfunn

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid. All undervisning vil foregå på nett

Final exam

The course is closed and the last opportunity to take the exam after this semester is autumn 2025

Please see this web site for more information

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Oppgave 16.12.2024 14:00 (Hand in) 1 Semester A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Innlevering Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Innleveringsoppgave.

Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


More info about the assignment

Eksamen er en oppgave som skrives i løpet av hele semesteret

Re-sit examination

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic