autumn
2024
BED-2052NETT Merkevarebygging - 10 stp
Objective of the course
Kunnskap
Studenten...
- har grunnleggende kunnskap om merkevareledelse
- har kunnskap om hvordan merker gir psykologisk verdi til kundene og økonomisk verdi til eierne
- har grunnleggende kunnskap om hvordan assosiasjoner dannes i forbrukerens hukommelse, og hvordan merkeassosiasjoner bidrar til å posisjonere merkevarer og skape merkeverdi
- har kunnskap om de mest brukte modellene for beregning av økonomisk verdi av merkevarer
- kjenner til grunnleggende teorier om hvordan man utvikler effektiv merkekommunikasjon
- har kunnskap om merkearkitektur og konsekvenser av ulike merkearkitekturløsninger
- har kunnskap om hvordan merkeverdi best utnyttes for videre vekst
Ferdigheter
Studenten...
- kan kartlegge sentrale merkeassosiasjoner (assosiativt nettverk) og merkets posisjon i markedet
- kan analysere en merkevare, avdekke gap mellom merkevarestrategi og faktisk markedsposisjon, og utvikle tiltak for forbedring og videreutvikling av merkevaren
- kan identifisere vekstmuligheter for et merke og diskutere kritiske suksessfaktorer for ulike veksttiltak
- kan beregne økonomisk verdi av en merkevare
Generell kompetanse
Studenten...
- forstår hvordan merkeverdi bidrar til bedriftens måloppnåelse og resultater og derigjennom verdi for eierne
- har et bredt perspektiv på hvilken rolle merkevarer og merkevarebygging har i moderne næringsliv
- kan drøfte hvordan merkevarer inngår i forbrukernes liv og hvordan de påvirker vårt samfunn
Final exam
The course is closed and the last opportunity to take the exam after this semester is autumn 2025Please see this web site for more information
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Oppgave | 16.12.2024 14:00 (Hand in) | 1 Semester | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Innlevering | Approved – not approved |