spring
2025
BED-2115 Forsyningsledelse og lean - 10 stp
Course content
De fleste bedrifter i dag er medlem av en eller flere forsyningskjeder. Forsyningskjeder øker i omfang, blir mer globale og fremheves som en mulig vei til økt lønnsomhet og forbedret konkurransekraft. Konkurransedyktige bedrifter samarbeider tett med de andre medlemmene i kjeden for å holde eller styrke sin posisjon i forhold til konkurrentene. Forsyningsledelse handler om hvordan man mest mulig effektivt kan få vare- og informasjons-flyten til å bevege seg fremover og bakover i forsyningskjeden.
Emnet tydeliggjør betydningen av så vel intern som ekstern integrasjon, samt gir kunnskap om hvordan den enkelte deltaker i et slikt system kan bidra til verdiskaping og økt konkurransekraft. Det overordnede målet i forsyningskjedeteori er å vektlegge det som gir verdi for sluttbrukerne. Fornøyde kunder kommer tilbake og handler mer, mens de misfornøyde kundene velger et annet produkt eller et annet innkjøps-sted neste gang de handler. En viktig intensjon med emnet er å øke forståelsen av hva det vil si å være en del av en forsyningskjede, samt å forklare hvordan fordelaktige resultater kan oppnås ved at alle ledd i forsyningskjeden arbeider aktivt sammen for å gjøre sluttkundene fornøyd.
Forsyningsledelse som teori bygger på verdikjedeteori og strategiteorier som Porters verdikjede, transaksjonskostnadsteori, ressurs-basert teori og lean-tankegang. Forsynings-kjedeteori handler også om hvordan man kan effektivisere operasjoner som logistikk, produktutvikling og produksjonsmåte.
En måte å effektivisere på er å anvende lean som metode. Lean brer om seg og får innpass i stadig flere virksomheter og i stadig flere bransjer. I dette kurset vil dere lære om lean, om hvordan Toyota tok i bruk i lean i bilindustrien og hvordan dette har bredd seg ut til andre bransjer og andre land. Kurset beskriver hvordan lean kan anvendes for å forenkle og effektivisere driften.
En stadig viktigere oppgave for forsyningskjeder i dag er å forberede seg på alvorlige hendelser som kan oppstå og om hvordan man kan lage planer for restitusjon for slike hendelser i etterkant. Covid-19, flom, ekstrem varme og andre negative effekter av klima er eksempler på slike forstyrrelser. For å unngå store ødeleggelser så må virksomheter være best mulig forberedt på slike hendelser og kunne iverksette tiltak som gjør at skadeomfanget kan elimineres eller reduseres mest mulig. Mens arbeidskrav I er relatert til lean så vil arbeidskrav II relatere seg til Supply Chain Resilience.
Objective of the course
Etter å ha avsluttet dette emnet skal studentene ha tilegnet seg grunnleggende kjennskap til forsyningsledelse, lean og om håndtering av forstyrrelser, og være i stand til å forstå og å analysere grunnleggende problemstillinger knyttet til vareflyten og informasjonsflyten i forsyningskjeder. Praktiske case og/ eller dagsaktuelle temaer vil bli gjennomgått og diskutert forløpende i emnet for å øke studentenes læring og forståelse. Etter bestått emne skal studentene ha oppnådd følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- Ha kunnskap om likheter og ulikheter mellom om verdikjeder generelt og forsyningskjeder spesielt.
- Ha skaffet seg omfattende kunnskap om forsyningskjedeteori.
- Ha skaffet seg omfattende kunnskap om lean.
- Ha kunnskap om hvorfor informasjonssystem, enterprise resource planning (ERP) og informasjonsdeling er viktig for å forstå hvordan forsyningskjeder og logistikk fungerer.
- Ha kunnskap om hvordan ulike funksjoner som markedsføring, operativ drift/produksjon, anskaffelser og logistikk får en spesiell betydning i en forsyningskjede-kontekst.
- Ha kunnskap om effektiviseringstiltak generelt og om lean som metode spesielt.
- Ha kunnskap om hvorfor samarbeid er viktig i en forsyningskjede.
- Ha kunnskap om forstyrrelser som kan oppstå og skade hele eller deler av forsyningskjeden
- Ha kunnskap om hvordan virksomheter kan restituere seg dersom alvorlige hendelser har skjedd.
Ferdighet:
- Kunne utforme en strategiplan for en forsyningskjede.
- Kunne vurdere hvilke aktører som det kan være hensiktsmessig å inkludere i en tenkt forsyningskjede og vurdere hvordan en bedrift/virksomhet kan videreutvikles.
- Kunne anvende lean aktivt i en avdeling eller i en bedrift for å effektivisere driften og fjerne unødig sløsing.
- Kunne planlegge og trene på alvorlige hendelser som kan skje samt legge en plan for en mulig restitusjon.
Generell kompetanse:
- Ha oversikt over noen av de mest sentrale forskningsbidrag i emnet.
- Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner til hvorfor noen forsyningskjeder lykkes i sitt arbeid, mens andre mislykkes.
- Kunne vurdere utviklingen i ulike bransjer sett i lys av forsyningskjedeteori, samt å kunne forklare den globale utvikling som man ser i de fleste bransjer i dag.
- Kunne forberede seg på at alvorlige hendelser kan oppstå og legge en plan for reetablering og restitusjon.
Final exam
The course is closed and the last opportunity to take the exam after this semester is spring 2026Please see this web site for more information
Schedule
Examination
| Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
|---|---|---|---|
| Skriftlig skoleeksamen | 20.05.2025 09:00 |
5 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
| Arbiedskrav | Approved – not approved | ||
More info about the coursework requirements
Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid, fortrinnsvis som gruppearbeid. Problem-stillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Arbeidskravet må være godkjent (ståkarakter) for å kunne avlegge eksamen i emnet. Krav til godkjent arbeidskrav ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.
Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.