spring
2025
BED-3113 Tjeneste- og relasjonsmarkedsføring - 10 stp
Course content
Emnet vil gi en fordypning innen tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner i markedsføring, den største delen av markedsøkonomien. I løpet av kurset vil en rekke tema innen fagområdet identifiseres, kritisk granskes og evalueres. Tjenestelogikk, tjenestekvalitet, organisering og ledelse av relasjoner, kjøpsprosessen i organisasjoner, design og utvikling av distribusjonskanaler, samskaping av verdi, samarbeid og koordinering vil bli studert. Andre aspekter ved konsument- og bedriftsmarkedsføring vil også bli studert. Det vil bli lagt vekt på å forklare hvordan aspekter ved tjeneste- og relasjonsmarkedføring kan benyttes som praktiske tiltak for å skape og fordele verdi i konsument- og bedriftsmarkedet.Objective of the course
Kunnskap:
- Kandidaten har avansert kunnskap om skoleretninger og forskningstradisjoner innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner og spesialisert innsikt innenfor avgrensede områder.
- Kandidaten har inngående kunnskap om emnets vitenskapelige problemstillinger og den akademiske debatten om disse.
- Kandidaten kan anvende kunnskap på nye områder innenfor tjeneste- og business-to-business relasjoner.
- Kandidaten kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner sin historie, tradisjoner, egenart og plass i bedriften og samfunnet.
Ferdigheter:
- Kandidaten kan forholde seg kritisk til forskningslitteraturen innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner samt bruke denne til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
- Kandidaten kan analysere og kritisk granske teoretiske bidrag innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
- Kandidaten kan bruke de tilegnede kunnskapene på en kritisk og reflektert måte i egen faglige praksis på en selvstendig måte.
- Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse:
- Kandidaten kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger relatert til tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
- Kandidaten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
- Kandidaten kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
- Kandidaten kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner både med faglige eksperter og med praktikere innenfor området.
- Kandidaten kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
Teaching methods
Emnet innebærer ulike undervisningsformer på campus. Det stilles krav om at studenten er fysisk til stede på campus, da emnet er bygd opp rundt at studenten deltar i arbeidskrav som innebærer samarbeid med andre studenter. Undervisningsformen vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og tilbakemeldinger, med fokus på problembasert læringsmetode.
Det er studentens eget ansvar å sikre at han/hun får den informasjonen som gis i undervisningen, og som ikke eksplisitt er beskrevet i emnebeskrivelsen eller i forelesningsplanen, eller lagt ut på Canvas.
Schedule
Recommended reading/syllabus
Pensumliste for BED-3113 Tjeneste- og relasjonsmarkedsføring (VÅR 2025)Examination
Examination: | Date: | Weighting: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 3/10 | 30 Minutter | A–E, fail F | |
Oppgave | 19.05.2025 14:00 (Hand in) | 7/10 | A–E, fail F | |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||||
Arbeidskrav | Approved – not approved |