spring 2025
SPL-3900 Masteroppgave - 60 stp

Type of course

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SPL-6900 Masteroppgave Stedsutvikling 5 stp
SPL-3902 Masteroppgave 40 stp

Course content

Masteroppgaven er en prosess som starter med utforming av problemstilling og utarbeiding av prosjektnotat. Videre gis det innføring i kvalitative metoder og studentene gjennomfører datainnsamling. Arbeidet med oppgaven gir trening i samfunnsvitenskapelig analyse. Tema for oppgaven er selvvalgt, men skal normalt reflektere fagets ambisjoner om å utdype sammenhengen mellom samfunnsplanlegging og kulturforståelse

Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap:

Studenten har:

  • grundig tverrfaglig forståelse av forholdet mellom formelle og uformelle prosesser i samfunnet gjennom analyse av egeninnsamlet datamateriale
  • egenerfart kunnskap om forskningsprosessen fra problemformulering til sluttprodukt i form av masteroppgave.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utforme prosjekt
  • operasjonalisere problemstillinger og gjennomføre datainnsamling
  • gjøre tverrfaglig, kritisk analyse
  • lage skriftlig framstilling av datamateriale og analyse
  • formidle faglige perspektiver og analyser muntlig

Kompetanse

  • plan- og utredningskompetanse: kunne innhente nødvendig informasjon for å løse problemstillinger eller utrede saksfelt
  • prosjektstyring: kunne lede komplekse arbeidsoppgaver, koordinere ulike interesser og fagfelt samt bidra til demokratisk deltagelse
  • formidlingskompetanse: kunne formidle faglige perspektiver og forskningsbasert kunnskap
  • forskningskompetanse: kunne håndtere ulike samfunnsvitenskapelige perspektiver og videreutvikle forskningskompetanse på PhD-nivå.

Language of instruction and examination

Undervisningsspråk er norsk.

Det er vanligvis mulig å besvare eksamen på norsk, svensk og dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk kan rettes til instituttet.


Teaching methods

Læringsformer og aktiviteter

Første semester gis det veiledningsseminar i prosjektutforming. Andre semester skal man fullføre datainnsamling. Tredje semester gis det veiledningsseminar i analyse. Fjerde semester er viet ferdigstilling av masteroppgaven, i hovedsak med individuell veiledning. Studentene får også tilbud om å delta i et skriveverksted.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Examination

Examination: Date: Weighting: Grade scale:
Oppgave 15.05.2025 14:00 (Hand in) 0/1 A–E, fail F
Muntlig eksamen 0/1 A–E, fail F
Muntlig eksamen 1/1 A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

1) Prosjektnotatidé, 2) Utkast til prosjektnotat, 3) Prosjektnotat Approved – not approved
4) Delta på del av kurs/øvelser i kvalitativ metode, 5) Metodenotat Approved – not approved
6) Framlegg av analysenotat, 7) Analysenotat Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Arbeidskrav første semester:

To framlegg på veiledningsseminar:

1. Idè til prosjekt for masteroppgave.

2. Utkast til prosjektnotat.

3. Innlevering av ferdigstilt prosjektnotat, skal godkjennes av faglærer.

Arbeidskrav andre semester:

4.Datainnsamling/feltarbeid.

Arbeidskrav tredje semester:

5. Framlegg av analysenotat på veiledningsseminar.

6. Innlevering av ferdigstilt analysenotat.


More info about the assignment

Masteroppgaven skal være på 80-100 sider (32 000 - 40 000 ord) og leveres senest 15.mai i vårsemesteret og 1.november i høstsemesteret.

Re-sit examination

Mastergradsoppgaven kan kun framlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form dersom arbeidet bedømmes til karakteren F.
  • Earlier years and semesters for this topic