spring
2021
FIL-3018 Metafysikk og kunnskapsteori - 10 stp
Admission requirements
Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.
Det anbefales grunnleggende kunnskap om teoretisk filosofi som går utover ex.phil.-nivå.
Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.
Course content
Emnet drøfter noen utvalgte sentrale tema i metafysikk og kunnskapsfilosofi, som eksistens, ting og egenskap, årsak, tid og rom, kropp-sjel-problematikken, nødvendighet og mulighet, personlig identitet, sannhet, skeptisisme, objektivitet, persepsjon, begrunnelsesformer, a priori og a posteriori kunnskap og kunnskapens grense. Spørsmål som angår grunnlaget for normativ filosofi, for eksempel om statusen til kollektive entiteter og betydningen av kollektiv kunnskap, kan reises.Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Omfattende oversikt over sentrale posisjoner og teorier i metafysikk og epistemologi.
- Innsikt i utvalgte tema og argument i metafysikk og epistemologi.
- Kjennskap til aktuell forskning på feltet.
- Forståelse av ulike teoriers betydning for normativ filosofi.
- Grunnleggende kjennskap til fagfeltets historie, dets tradisjoner og egenart.
Ferdigheter:
- Kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike metafysiske og epistemologiske oppfatninger.
- Kunne arbeide selvstendig med problemstillinger i metafysikk og epistemologi.
- Kunne anvende kunnskapen på andre fagfelt og på andre deler av filosofien.
- Kunne formidle sine forskningsresultater til et allment publikum.
Kompetanse:
- Å beherske relevant fagterminologi.
- Kunne anvende forståelsen på samtidsaktuelle temaer og problemstillinger.
- Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.
- Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.
Teaching methods
Læringsformer og aktiviteter
Det gis 10-12 forelesninger/seminarer over ett semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.
Assessment
Arbeidskrav:
Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på ca. 5 sider eller en muntlig presentasjon, over oppgitt emne.
Oppgaven må være godkjent før en kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen:
Eksamen består av en semesteroppgave på 10-12 sider (4000-4800 ord).
Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer.
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.