autumn 2021
FIL-3007 Prosjektseminar - 10 stp

Application deadline

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Type of course

Obligatorisk emne i masterprogrammet i filosofi. Emnet er forbeholdt studenter på programmet. Kan ikke tas som enkeltemne.

Course content

Emnet skal lære studentene å ferdigstille en prosjektbeskrivelse som i sin tur skal danne grunnlag for studentens masteroppgave i filosofi.

Studenten skal utarbeide en selvstendig prosjektbeskrivelse, samt utvikle evnen til å drøfte eget og andre studenters forskningsprosjekt på en konstruktiv og kritisk måte. Emnet gir dessuten en innføring i den kunnskapen som studenten trenger for å arbeide med masteroppgaven, slik som siteringsteknikk, formatering av referanser, kildebruk, biblioteks- og nettressurser , bruk av veileder, forskningsgrupper ved instituttet o.l.

Emnet skal også være en forberedelse til arbeidet med masteroppgaven. Studenten må derfor avklare veiledningsressurser for prosjektet sitt, samt inngå veiledningskontrakt i løpet av prosjektseminaret.

Studenter som velger prosjekter som ikke dekkes av instituttets veilederkompetanse, kan eventuelt søke om støtte til ekstern veileder.

 

Pensum: 700-800 sider


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse:

  • Kunnskap om hvordan man utarbeider en prosjektbeskrivelse til en masteroppgave i filosofi, herunder hvordan man utarbeider et relevant studie-og forskningsprosjekt som tilfredsstiller generelle vitenskapelige krav til en masteroppgave i filosofi.
  • Kjennskap til ulike filosofiske stiler/skrivemåter fra samtidsfilosofien, samt fordeler og ulemper ved disse.
  • Kunne plassere egen prosjektbeskrivelse i forhold til ulike filosofiske tradisjoner og retninger.

 

Ferdigheter:

  • Kunne utarbeide en prosjektbeskrivelse som tilfredsstiller kravene til vitenskapelighet som stilles innenfor filosofi.
  • Kunne drøfte egen og andres prosjektbeskrivelse på en konstruktiv og kritisk måte.
  • Kunne identifisere styrker og svakheter ved prosjektbeskrivelser og ha kjennskap til vanlige fallgruver ved slike beskrivelser.
  • Kjenne til siteringsteknikk, kildebruk, samt ulike relevante biblioteks- og nettressurser.

 

Kompetanse:

  • Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å utarbeide nye filosofiske prosjekter.
  • Kunne vurdere egen og andres siteringsteknikk og bruk av kilder på en kritisk måte.
  • Erfaring med god kildebruk og referansepraksis.

Language of instruction and examination

Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.

Eksamensspråk: Norsk eller engelsk.


Teaching methods

Læringsformer og aktiviteter

Det gis 10-12 forelesninger/seminarer over ett semester.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.


Assessment

Arbeidskrav:

Studenten må muntlig legge fram et utkast til prosjektbeskrivelsen for diskusjon i gruppa, samt selv delta på de andres framlegg. I tillegg kommer en egen prøve i referansepraksis og resyme-skriving.

Framlegg, oppmøte og prøven må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. 

 

Eksamen:

Eksamen består av en prosjektbeskrivelse på 8-12 sider (3200-4800 ord).

Tema og problemstilling for prosjektbeskrivelsen avklares med faglærer.

Eksamen evalueres med bestått/ikke bestått.

 

Kontinuasjonseksamen:

Ved karakter ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Earlier years and semesters for this topic