autumn
2021
FIL-3007 Prosjektseminar - 10 stp
Course content
Emnet skal lære studentene å ferdigstille en prosjektbeskrivelse som i sin tur skal danne grunnlag for studentens masteroppgave i filosofi.
Studenten skal utarbeide en selvstendig prosjektbeskrivelse, samt utvikle evnen til å drøfte eget og andre studenters forskningsprosjekt på en konstruktiv og kritisk måte. Emnet gir dessuten en innføring i den kunnskapen som studenten trenger for å arbeide med masteroppgaven, slik som siteringsteknikk, formatering av referanser, kildebruk, biblioteks- og nettressurser , bruk av veileder, forskningsgrupper ved instituttet o.l.
Emnet skal også være en forberedelse til arbeidet med masteroppgaven. Studenten må derfor avklare veiledningsressurser for prosjektet sitt, samt inngå veiledningskontrakt i løpet av prosjektseminaret.
Studenter som velger prosjekter som ikke dekkes av instituttets veilederkompetanse, kan eventuelt søke om støtte til ekstern veileder.
Pensum: 700-800 sider
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kunnskap om hvordan man utarbeider en prosjektbeskrivelse til en masteroppgave i filosofi, herunder hvordan man utarbeider et relevant studie-og forskningsprosjekt som tilfredsstiller generelle vitenskapelige krav til en masteroppgave i filosofi.
- Kjennskap til ulike filosofiske stiler/skrivemåter fra samtidsfilosofien, samt fordeler og ulemper ved disse.
- Kunne plassere egen prosjektbeskrivelse i forhold til ulike filosofiske tradisjoner og retninger.
Ferdigheter:
- Kunne utarbeide en prosjektbeskrivelse som tilfredsstiller kravene til vitenskapelighet som stilles innenfor filosofi.
- Kunne drøfte egen og andres prosjektbeskrivelse på en konstruktiv og kritisk måte.
- Kunne identifisere styrker og svakheter ved prosjektbeskrivelser og ha kjennskap til vanlige fallgruver ved slike beskrivelser.
- Kjenne til siteringsteknikk, kildebruk, samt ulike relevante biblioteks- og nettressurser.
Kompetanse:
- Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å utarbeide nye filosofiske prosjekter.
- Kunne vurdere egen og andres siteringsteknikk og bruk av kilder på en kritisk måte.
- Erfaring med god kildebruk og referansepraksis.
Teaching methods
Læringsformer og aktiviteter
Det gis 10-12 forelesninger/seminarer over ett semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.
Assessment
Arbeidskrav:
Studenten må muntlig legge fram et utkast til prosjektbeskrivelsen for diskusjon i gruppa, samt selv delta på de andres framlegg. I tillegg kommer en egen prøve i referansepraksis og resyme-skriving.
Framlegg, oppmøte og prøven må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
Eksamen:
Eksamen består av en prosjektbeskrivelse på 8-12 sider (3200-4800 ord).
Tema og problemstilling for prosjektbeskrivelsen avklares med faglærer.
Eksamen evalueres med bestått/ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen:
Ved karakter ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.