spring 2022
FIL-3024 Teknologi og natur - 10 stp

Application deadline

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Type of course

Valgemne i masterprogrammet i filosofi. Kan også tas som enkeltemne.

Admission requirements

Bachelorgrad med fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende og en snittkarakter på C.

Det anbefales grunnleggende kunnskap om miljøfilosofi/naturfilosofi som går ut over ex.phil.-nivå.

Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.


Course content

Det moderne samfunnet er i svært stor grad et teknologisk samfunn. Spørsmålet om hva et godt liv er må i dag derfor også omfatte en drøfting av den rollen teknologi har i våre liv.  Emnet drøfter hva teknologi er og hvordan teknologien kan og bør påvirke livene våre.

 Teknologi øker og forsterker menneskets handlingsevne. Den frigjør oss fra begrensninger og gjør det mulig for oss å kontrollere naturen i et stadig økende omfang. Svært mye av menneskelig handling er i dag teknologisk mediert. Vårt energiforbruk og vår omforming av naturen er direkte knyttet til bestemte teknologiske kapasiteter. Når en teknologisk utvikling finner sted innenfor bestemte områder, har dette en tendens til å reise etiske spørsmål vi som samfunn og individer må ta stilling til. Hvordan skal vi forstå disse prosessene? Hva styrer teknologiske utviklingsforløp? Står vår teknologiske handlingsevne i et riktig forhold til vår etiske, politiske og vitenskapelige kapasitet? Er teknologi kun et middel for menneskelige mål - slik som det gode liv - eller kan vi snakke om at den teknologiske utvikling har sine egne målsettinger? Bør vi definere teknologi som et redskap eller en manifestasjon av en tenkemåte? Hva kjennetegner den moderne teknologiske praksisform? Finnes det flere teknologiske praksisformer?

Emnet fokuserer på den filosofihistoriske bakgrunnen for dagens tematisering av teknologi, på forholdet mellom teknologi og menneskets målsettinger, deriblant det gode liv, på forholdet mellom filosofi, moderne vitenskap og teknologi slik det i dag foreligger, deriblant analyser av teknologi og kjønn, på spørsmålet om hvordan teknologi kan og bør defineres, samt på ulike aspekter ved teknologi som en praksisform.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • Kunnskap om ulike syn på hvilken rolle teknologien kan og bør ha i det gode liv.
  • Kunnskap om ulike filosofihistoriske synspunkter på forholdet mellom teknologi og natur.
  • Kunnskap om sentrale kjennetegn på forholdet mellom vitenskap og teknologi i det moderne samfunnet.
  • Kunnskap om ulike definisjoner av hva teknologi er og styrker og svakheter ved de ulike definisjonene.
  • Kunnskap om hva som kjennetegner teknologi som en praksisform.

Ferdigheter

  • Kunne drøfte ulike syn på teknologiens rolle for det gode liv.
  • Kunne drøfte forholdet mellom teknologi og natur.
  • Kunne drøfte på hvilken måte teknologien preger det moderne samfunnet og det moderne mennesket.
  • Kunne drøfte forholdet mellom teknologi og moderne vitenskap.

Kompetanse

  • Kunne formidle ulike syn på teknologiens rolle for det gode liv til ikke-spesialister.
  • Kunne formidle ulike filosofihistoriske syn på forholdet mellom teknologi og natur.
  • Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.


Language of instruction and examination

Undervisningsspråk: Norsk ev. engelsk.

Eksamensspråk: Norsk, et annet skandinavisk språk eller engelsk.


Teaching methods

Læringsformer og aktiviteter

Det gis 10-12 forelesninger/ seminarer over ett semester.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.


Assessment

Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på 1800-2200 ord over oppgitt emne.

Oppgaven må være fullført og godkjent av faglærer før en kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen består av en semesteroppgave på 12-15 sider (5000-6000 ord).

Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer.

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

 

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved

gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til

kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for

eksamen i vårsemesteret.


Recommended reading/syllabus

Pensumliste for FIL-3024 Teknologi og natur
  • Earlier years and semesters for this topic