spring
2022
FIL-3021 Fordypningskurs i politisk filosofi - 10 stp
Admission requirements
Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.
Det anbefales grunnleggende kunnskap om etisk teori som går utover ex.phil.-nivå.
Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.
Course content
Kurset er basert på den til enhver tid pågående aktivitet i forskningsgruppen Pluralism, Democracy and Justice (PDJ). Studenten vil få innblikk i aktuelle tema, teorier og problem som medlemmer av gruppen jobber med, enten i forbindelse med større prosjekter og samarbeid, eller i form av underviserens egen forskningsaktivitet. Når gruppen deltar på konferanser og workshops med relevans for kurset, vil studenten få mulighet for å delta og oppleve hvordan filosofisk forskning foregår i praksis.
Innholdsmessig går kurset i dybden på ett eller flere av PDJs tre satsningsområder: pluralisme, demokrati og rettferdighet. Pluralismedelen angår utfordringer og normative spørsmål knyttet til kulturell, politisk, religiøs og sosial diversitet, lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Demokratidelen fokuserer på demokratiet som idé og praksis i moderne samfunn, på demokratiske dysfunksjoner og patologier, og på interne og eksterne trusler mot demokratiet. Delen om rettferdighet omhandler normative spørsmål om likhet og ulikhet, distribusjon av ressurser, rettigheter og goder, samt forholdet mellom normativ teori og politisk rettferdighet.
En nærmere spesifikasjon av kursets innhold, tematikk og pensum vil bli gitt i god tid, så studenten har mulighet for å orientere seg på forhånd.
In Spring 2022, the course will be connected to the Norwegian Research Council research project on "Good Integration (GOODINT): Goals and bottlenecks of good integration and social cohesion" (www.uit.no/project/goodint) that addresses the various challenges and aims of integration, especially via notions of equality of opportunity, cultural integration, and social cohesion. The language of instruction is English, and the course will run (partially) online, thus enabling visiting experts (GOODINT project members) based in the UK, Denmark, etc.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- Bred oversikt over sentrale teorier innen ett eller flere av de tre satsningsområder i normativ politisk filosofi: pluralisme, demokrati og rettferdighet
- Avansert kunnskap om utvalgte teoretiske posisjoner og problemstillinger innenfor ett eller flere av de tre områder.
- Kjennskap til aktuell forskning på feltet.
Ferdigheter:
- Kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike teorier innenfor de tre satsningsområder.
- Kunne utvikle selvstendige problemstillinger og argumenter innenfor de tre områdene.
- Kunne delta i forskningsrelaterte aktiviteter, slik som kommentering på artikler og tekster, eller fremleggelse og diskusjon på workshop og konferanse.
Generell kompetanse:
- Kunne anvende det teoretiske rammeverket til å analysere samfunnsaktuelle temaer og problemstillinger knyttet til feltet.
- Kunne bidra i samfunnsdebatten med utgangspunkt i denne anvendelsen.
- Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.
- Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.
Teaching methods
Læringsformer og aktiviteter
Det gis 10-12 forelesninger/ seminarer over ett semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.
Assessment
Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på ca. 5 sider eller en muntlig presentasjon over oppgitt emne. Oppgaven skal være et utkast til semesteroppgave.
Oppgaven må være fullført og godkjent før en kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen består av en semesteroppgave på 10-12 sider (4000-4800 ord).
Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer.
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen og utsatt prøve er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.