spring 2022
FIL-3012 Handling, aktørskap og ansvar - 10 stp

Application deadline

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Type of course

Valgemne i masterprogrammet i filosofi. Kan også tas som enkeltemne.

Admission requirements

Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.

Det anbefales grunnleggende kunnskap om etisk teori, metafysikk, bevissthetsfilosofi og/eller politisk filosofi som går utover ex.phil.-nivå.

Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.


Course content

Et menneske er et handlende vesen. Som handlende aktør kan vi tilsynelatende bidra aktivt til det som skjer i verden og ikke bare være passiv tilskuer til en kjede av hendelser som ligger utenfor vår kontroll. Vi kontrollerer, i hvert fall delvis, hendelser som inntreffer i våre liv, og former dem etter vår vilje. I tillegg har en aktør som mennesket gjerne en plan eller hensikt med sine handlinger. Vi gjør ikke bare ting, men handler rasjonelt: Vi har grunner og intensjoner med det vi gjør.

Men hva vil det si å være i stand til disse tingene? Hva setter mennesket i stand til å handle aktivt, rasjonelt og intensjonelt i verden? Krever aktive handlinger fri vilje? Eller er de bare et resultat av høyere-ordens kognisjon og bevissthet? Hvordan kan vi best forstå og forklare aktørskap? Krever det en egen form for aktørkausalitet? Er vårt aktørskap også preget av eksterne betingelser, så som kjønn, kroppslighet eller andre historisk-kulturelle betingelser? Kan (ikke-menneskelige) dyr eller datamaskiner være aktører? Finnes det kollektive aktører, så som en organisasjon eller en stat? Hvordan er aktørskap knyttet sammen med normative begreper som ansvar, frihet, moral, praktisk rasjonalitet eller autonomi?

Emnet drøfter sentrale teorier og oppfatninger, det være seg samtidige eller historiske, i tilknytning til disse spørsmålene. Det undersøker også andre problemstillinger som melder seg i forsøket på å forstå handling og aktørskap, slik som forholdet mellom autonomi og heteronomi, frihet og determinisme, eller forholdet mellom aktørskap og naturvitenskapens tilnærming til verden.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • Omfattende oversikt over sentrale posisjoner og teorier innen handlingsfilosofi og sentrale teorier om praktisk rasjonalitet, intensjonalitet og aktørskap, samt hvordan disse posisjonene og teoriene knytter an til synet på oss selv som rasjonelle og/eller ansvarlige aktører.  
  • Innsikt i grunnleggende argumentasjonsrekker innen feltet.
  • Kjennskap til aktuell forskning på feltet.
  • Forståelse av de ulike teoriene og posisjonenes betydning for etikk, og for politisk og/eller feministisk filosofi.

Ferdigheter:

  • Kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike handlingsteoretiske oppfatninger.
  • Kunne arbeide selvstendig med problemstillinger innen handlingsfilosofi.
  • Kunne anvende kunnskapen på andre områder av filosofien og i forhold til andre fag.
  • Kunne formidle sine forskningsresultater til et allment publikum.

Kompetanse:

  • Beherske den relevante uttrykksformen og fagterminologien.
  • Kunne anvende forståelsen på samtidsaktuelle temaer og problemstillinger.
  • Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.
  • Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.


Language of instruction and examination

Undervisningsspråk: Norsk ev. engelsk.

Eksamensspråk: Norsk, et annet skandinavisk språk eller engelsk.


Teaching methods

Det gis 10-12 forelesninger/seminarer over ett semester.

Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.


Assessment

Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på ca. 5 sider eller en muntlig presentasjon, over oppgitt emne.

Oppgaven må være fullført og godkjent før en kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen består av en semesteroppgave på 10-12 sider (4000-4800 ord).

Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer. Tema for muntlig eksaminasjon hentes fra emnets øvrige pensum.

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Earlier years and semesters for this topic