Forkurs i realfag for ingeniør- og sivilingeniørutdanning

Duration: 1 År

Forkurs i realfag for ingeniør- og sivilingeniørutdanning

Duration: 1 År

Campus
Narvik, Alta, Bodø, Other
Application deadline
Narvik, Alta og Bodø: 15. april
Søking og opptak
How to apply?

1-årig Forkurs i realfag er et tilbud til deg som har generell studiekompetanse, men mangler fordypning i matematikk og fysikk for å kvalifisere til ingeniør- eller sivilingeniørstudier.

Questions about the study
Arlene Hall

Course coordinator Preparatory Course & Joint First Year Courses for Bachelor Engineering


Corona virus: We're waiting for the government's decision on changes and adaptments in terms of planning the start of the autumn semester 2020

Se video

Narvik, Alta, Bodø har tilbud om 1-årig Realfagskurs.

Søkere som har generell studiekompetanse og bare ønsker å ta realfagene kan søke opptak til dette studiet, som består av kun matematikk og fysikk over to semester.

Realfagskurset går over to semester og følger Forkurset for ingeniør og sivilingeniør sin timeplan i matematikk og fysikk. Timetallet utgjør ca 22 uketimer (ca. 67%) mens fullt Forkurset har et timetall på 33 uketimer. Søknad om støtte i Lånekassen må merkes med at studiet tas på deltid.

Det er oppmøteplikt på realfagskurset.

Realfagskurset gir deg fordypning i realfag som sammen med generell studiekompetanse dekker HING-kravet tilsvarende R1+R2 og FYS1 på videregående skole, det vil si at det kvalifiserer for opptak ved alle landets ingeniør og sivilingeniørstudier.

Emnene er på nivå med videregående skole, og gir ikke uttelling i form av studiepoeng.

Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:

FORKURS GENERELT

Kunnskap

  • Kandidaten har bred kunnskap om sentrale emner og problemstillinger i matematikk, fysikk, kommunikasjon, norsk samt samfunnsfag, på en slik måte at kandidaten er vel kvalifisert for å gjennomføre en høyere teknologisk utdanning.
  • Kandidaten har god kunnskap om grunnleggende teorier, metoder og begreper innenfor de aktuelle fagområdene.
  • Kandidaten har kunnskap om fagenes grunnlag for høyere teknologiutdanning.

Ferdigheter

  • Kandidaten kan analysere fagstoff og trekke egne slutninger minst på lik linje med andre som er kvalifisert for en høyere teknologisk utdanning.
  • Kandidaten kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger på en relevant måte.
  • Kandidaten kan søke, behandle og vurdere informasjon kritisk.
  • Kandidaten kan beherske relevante faglige verktøy.

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan planlegge og gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og utføre prosjektbasert arbeid, både alene og i samarbeid med andre.
  • Kandidaten kan gjennomføre praktiske øvinger og utarbeide rapporter i samsvar med naturvitenskapelig arbeidsmetode og funksjonell bruk av språk og struktur.
  • Kandidaten kan reflektere over egne faglige kvalifikasjoner som grunnlag for videre valg.

MATEMATIKK

Faget har et arbeidsomfang tilsvarende 40 % av et helt studieår (forutsetter at studentene har matematikken fra yrkesfaglig utdanning i videregående opplæring).

Læringsutbytte

Med bestått eksamen/vurdering i faget skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
  • Kandidaten har kunnskap om matematiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
  • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene geometri, algebra, funksjoner og differensialligninger.
  • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder relatert til kombinatorikk og sannsynlighetsregning og kan definere og forklare disse.
  • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om bruk av digitale verktøy til beregninger og visualisering.

Ferdigheter

  • Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
  • Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra, funksjoner, differensialligninger og sannsynlighetsregning.
  • Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
  • Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.

Generell kompetanse

  • Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
  • Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
  • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.

FYSIKK

Faget har et arbeidsomfang tilsvarende 25 % av et helt studieår.

Læringsutbytte

Med bestått eksamen/vurdering i faget skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har kunnskap om fysiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
  • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, atom og kjernefysikk
  • Kandidaten kjenner til energibegrepet og energianvendelser i moderne samfunn, og kan bruke det i fysiske problemstillinger.
  • Kandidaten har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.

Ferdigheter

  • Kandidaten kan regne på kraft og bevegelse i to dimensjoner og på termofysiske problemstillinger.
  • Kandidaten kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og behersker omregning mellom enheter.
  • Kandidaten kan tegne koplingsskjema og gjøre beregninger på enkle elektriske kretser.
  • Kandidaten kan identifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
  • Kandidaten kan gjennomføre forsøksarbeid på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultatene og skrive rapport.

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenking.
  • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
  • Kandidaten forstår sammenhengen mellom fysikk og kjemi, og teknologiske anvendelser.
  • Kandidaten forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.

For informasjon om jobbmuligheter, se under de aktuelle ingeniørutdanningene.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Norsk