Major i økonomisk analyse
På andre semester skal studentene på mastergradsprogrammet i økonomi og administrasjon velge blant fire majorer: Økonomisk analyse, marked og strategi, økonomisk styring eller strategi og ledelse. Valg av major gjøres i studentweb.
Denne beskrivelsen av major i økonomisk analyse gjelder f.o.m. kull med oppstart høsten 2022. Beskrivelse for tidligere kull finnes i vedlagte studieplan i programbeskrivelsen.
Med en major i økonomisk analyse vil du opparbeide deg kompetanse på anvendelse av en rekke analytiske verktøy, som gjør deg i stand til å bistå i ulike beslutningssituasjoner i de fleste virksomheter og organisasjoner. Gjennom kursene Lønnsomhetsanalyse og inntekstsstyring, Benchmarking og Models for Market Analysis vil du mer spesifikt lære:
- hvordan finansiell informasjon kan anvendes av interne aktører i virksomheten som beslutningsgrunnlag for lønnsomhetsforbedringer, herunder produktlønnsomhet, kundelønnsomhet og inntektsstyring, og kjennskap til at hvilke inntekter og kostander produkter, aktiviteter, kunder og markedssegmenter generer, vil være viktig for å forstå virksomhetens lønnsomhet.
- å måle produktivitet og effektivitet, og foreta benchmarking i offentlig og privat sektor, anvende analysene i ulike beslutningssituasjoner i virksomheten og spesielt forstå hvilke metoder som egner seg i situasjoner hvor en studerer bedrifter/organisasjoner som ikke har profittmaksimering som mål (non-profit generelt og offentlig tjenesteproduksjon spesielt)
- å analysere etterspørsel og prisdannelse ved bruk av klassiske etterspørsels og konsumentvalgmodeller. Det legges vekt på anvendte problemstillinger der studenten selv er med på å formulere, estimere og tolke resultater. Vi ser på hvilke forhold som påvirker prisdannelsen for ulike produkter, konkurranseforhold i markedet og substitusjon mellom produkter. Analysene danner grunnlag for betraktninger rundt optimal pris og effektmåling av markedsføring.
1. semester | SOK-3020 Econometrics | BED-3074 Ledelse og virksomhetsstyring | BED-3003 Økonomisk psykologi: Analyse av konsumentmarkeder |
2. semester | BED-3100 Forretningsanalyse | BED-3072 Benchmarking | Minor |
3.semester | Minor | ||
4. semester | BED-3901 Masteroppgave i økonomi og administrasjon |
Studentene kan velge mellom følgende minors når de tar en major i økonomisk analyse:
Økonomisk styring
- BED-3067 Forretningsrett eller BED-3099 Lønnsomhetsanalyse(vår)
- BED-3079 Finansregnskapet og bærekraftsrapportering (høst)
Foretaksstrategi
Finans
- BED-3042 Intermediate Finance (vår)
- BED-3043 Advanced Finance (høst)
Markedsføring
Ledelse
- BED-3064 Kunnskapsledelse eller BED-3039 Endringsledelse (vår)
- BED-3065 Lederutøvelse (høst)