Bilde av Simensen, Anita Movik
Bilde av Simensen, Anita Movik
Lærerut. og pedagogikk campus Alta anita.m.simensen@uit.no +4778450116 Alta ALTA_RBG R217

Anita Movik Simensen


Associate Professor of Special Education


  • Hilja Lisa Huru, Nora Sandmo, Anita Movik Simensen :
    Matematikkoppgaver med utgangspunkt i tradisjonskunnskap i kvensk og sjøsamisk kultur
    Universitetsforlaget 2023
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru, David Richard Wagner, Annica Andersson :
    Constructs and methods for identifying patterns of interactions in mathematics classrooms
    Universidad de Alicante 2022 FULLTEKST
  • Elena Golishnikova, Anita Movik Simensen :
    The role of mathematical education in the formation of a modern personality in the context of socio-cultural transformation in the arctic
    2020
  • Anita Movik Simensen, Mirjam Harkestad Olsen :
    Tasks that enhance creative reasoning: supporting gifted pupils in inclusive education systems
    WTM Verlag 2019
  • Hilja Lisa Huru, Anna-Kaisa Räisänen, Anita Movik Simensen :
    Culturally based mathematics tasks: a framework for designing tasks from traditional Kven artefacts and knowledge
    Nordisk matematikkdidaktikk 2018
  • Anita Movik Simensen, Anne Berit Fuglestad, Pauline Vos :
    How much space for communication is there for a low achieving student in a heterogeneous group?
    European Society for Research in Mathematics Education 2015
  • Anita Movik Simensen, Inger Wallem Anundsen :
    Matematikk i naturfag - et kompetansehevingsprosjekt for barnehagen
    MONA Matematikk og naturfagdidaktik 2013
  • Anita Movik Simensen :
    Matematiske læringsmuligheter for alle: En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper
    Universitetet i Agder 2022
  • Anita Movik Simensen :
    Hva sier forskning om læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk?
    2022
  • Karla Culligan, Sacha Dewolfe, Anita Movik Simensen :
    Closing symposium: Challenges, opportunities, key questions for research in MIM contexts
    2022
  • Irene Andersen, Ane Marthe Johannesen, Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru, Annica Andersson :
    Lærere og elever fra Lakselv viser vei: Presenterte forskning for internasjonale publikum
    Sagat 2022
  • Anita Movik Simensen, Ane Marthe Johannesen, Hilja Lisa Huru :
    Collaborative tests in mathematics: seeking a strength-based approach to assessment in a multicultural context
    2022
  • Annica Andersson, Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru :
    Lakselv-elever i internasjonalt forskningsprosjekt
    Sagat 2021
  • Anita Movik Simensen :
    Hvordan lykkes med fremtidens matematikkundervisning?
    2021
  • Mirjam Harkestad Olsen, Anita Movik Simensen, Fredrik Danielsen :
    Læringspotensial - lavt eller høyt, stort eller lite?
    2020
  • Inger Wallem Krempig, Anita Movik Simensen :
    Nysgjerrig på matematikk i naturen.
    Tidsskriftet Forskerfrø 2020
  • Anita Movik Simensen :
    Tall og telling: matematikkaktiviteter som utgangspunkt for algebraisk tenkning.
    2019
  • Joseph Dicks, Karla Culligan, Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Mathematics and Language in New Brunswick and the High North
    Antistasis 2019
  • Mirjam Harkestad Olsen, Anita Movik Simensen :
    Tasks that enhance creative reasoning
    2019
  • Mirjam Harkestad Olsen, Anita Movik Simensen :
    ROM – Realfagstalenter og motivasjon
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2018
  • Anita Movik Simensen, Trond Einar Persen :
    "Sammenheng i læring" - Fra antall, rom og form til matematikk
    2018
  • Anita Movik Simensen :
    Elever som presterer lavt i matematikk: hvem er de og hva kan vi gjøre?
    2018
  • Linda Gurvin Opheim, Anita Movik Simensen :
    Læreren som matematikkstudent
    Cappelen Damm Akademisk 2018
  • Anita Movik Simensen :
    Tall og telling - algebra i barnehagen
    2018
  • Anita Movik Simensen, Pauline Vos :
    Matematiske læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk
    2018
  • Linda Gurvin Opheim, Anita Movik Simensen :
    Matematikk – utforsking av mønstre og de store sammenhengene
    Cappelen Damm Akademisk 2017
  • Anita Movik Simensen, Trond Einar Persen :
    Sammenheng i læring - Fra antall, rom og form til matematikk
    2017
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru :
    Culturally based mathematics tasks: a framework for designing tasks from Kven traditional knowledge
    2017 PROSJEKT
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen, Anna-Kaisa Räisänen :
    Matematikklasserommet som arena for kvensk språk og kultur
    2017
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen, Anna-Kaisa Räisänen :
    Kven immersion in mathematics
    2017
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Geometriske mønstre som motivasjon for algebraisk tenking (6. trinn)
    2016
  • Anita Movik Simensen, Inger Wallem Anundsen :
    Matematikk og naturfag som felles utgangspunkt for læring i barnehagen
    2016
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Brøkvafler og desimalsaft
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    SECOND LANGUAGE IMMERSION IN MATHEMATICS FOR ENDANGERED LANGUAGES
    2016
  • Anita Movik Simensen, Anne Berit Fuglestad, Pauline Vos :
    Lower achieving students' contributions in small groups - what if a student speaks with two voices?
    2016
  • Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Vil lære kvensk med matematikk
    04. October 2016 DATA
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru :
    Brøkvafler og desimalsaft
    2015
  • Anita Movik Simensen :
    Casen Luna, analyse av en lavtpresterende elevs arbeid med figurtall i liten gruppe
    2015
  • Anita Movik Simensen, Trude Sundtjønn :
    TiM-prosjektet, populærvitenskapelig sammendrag
    2015
  • Anita Movik Simensen :
    How much space for communication is there for a low achieving student in a heterogeneous group?
    2015
  • Anita Movik Simensen, Hilja Lisa Huru :
    Geometriske mønstre som motivasjon for algebraisk tenking (5. – 6. trinn)
    2015
  • Inger Wallem Anundsen , Anita Movik Simensen :
    Matematikk i naturen - natur i matematikken
    Fagbokforlaget 2014
  • Trude Sundtjønn, Linda Gurvin Opheim, Anita Movik Simensen :
    TEACHING INTERVENTIONS IN MATHEMATICS
    2014
  • Kristina Markussen Raen, Anita Movik Simensen :
    TiM-prosjektet: resultater og videre arbeid
    2014
  • Anita Movik Simensen, Anne Berit Fuglestad, Pauline Vos :
    “This Multiplied By That”; the Role of Spech and Gestures in Students’ Meaning Making Process
    Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education 2014
  • Mona Kvivesen, Hilja Lisa Huru, Anita Movik Simensen :
    Forskningstorg under forskningsdagene
    2013
  • Anita Movik Simensen :
    Innføring i algebra.
    2013
  • Anita Movik Simensen :
    Utforskende aktiviteter som utgangspunkt for addisjon og subtraksjon i en andre klasse: en kasusstudie
    2006

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Research interests

    My two main research interests are (1) adapted teaching in mathematics in inclusive classrooms and (2) nature as learning space for mathematics in kindergarten and primary school.

    Current research projects:

    LiMa - Learning opportunities in Mathematics for all, my PhD-project where I am investigating mathematical learning opportunities in groupwork for 8. Graders who are considered low performing in mathematics.

    ROM - a project where we study gifted students' mathematical reasoning when working with peers in their regular classroom and when working with other gifted students at the national talent centres.  

     

     




    ALTA_RBG R217

    Click for bigger map