Bilde av Antonsen, Yngve
Photo: Torje Jenssen
Bilde av Antonsen, Yngve
Professor Department of Education yngve.antonsen@uit.no +4777660495

Yngve Antonsen



  • Siri Sollied Madsen, Hanne Merete Hestvik Kleiven, Sissel Mørreaunet, Yngve Antonsen, Betty Steinsvik :
    Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektivering
    Nordisk barnehageforskning 2024 ARKIV / DOI
  • Yngve Antonsen, Jessica Aspfors, Gregor Ross Maxwell :
    Early career teachers’ role in school development and professional learning
    Professional Development in Education 2024 FULLTEKST / PROSJEKT / ARKIV / DOI
  • Remi Skytterstad, Yngve Antonsen, Anna Maria Helena Stenseth :
    Remediating deficits? Problem representations in Norwegian policies for newly qualified teachers
    Journal of Education Policy 18. July 2024 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, Auli Toom, Marit Ulvik, Ove Gunnar Drageset, Knut Rune Olsen, Finn Rudolf Hjardemaal et al.:
    Research approaches in master-based teacher education preparing student teachers for professional work
    Frontiers in Education 10. July 2024 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Camilla Steine Munk, Yngve Antonsen, Svein-Erik Andreassen :
    Devised theatre methodology to promote creativity in school
    Educational Action Research 2024 ARKIV / DOI
  • Ove Gunnar Drageset, Kari-Anne Sæther, Yngve Antonsen, Annfrid Rosøy Steele, Siw Turid Killengreen, Astrid Unhjem :
    Using Research and Development to establish coherence in teacher education  
    Routledge 2024 OMTALE / SAMMENDRAG / DOI
  • Kari-Anne Sæther, Yngve Antonsen, Ove Gunnar Drageset :
    Relevance of the master's thesis for becoming a professional teacher
    Routledge 2024 DOI
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Jessica Aspfors, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Solo, collaborative or collective? Newly qualified teachers’ experiences of being stirred into induction practices
    European Journal of Teacher Education 2023 ARKIV / PROSJEKT / FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, Odd Arne Thunberg, Svein-Erik Andreassen :
    Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2022 ARKIV / FULLTEKST / PROSJEKT / DOI
  • Yngve Antonsen, Åse Slettbakk :
    Skoleutvikling i et aksjonsforskningsperspektiv
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Sally Windsor, Gregor Ross Maxwell, Yngve Antonsen :
    Incorporating sustainable development and inclusive education in teacher education for the Arctic
    Polar Geography 2022 ARKIV / DOI
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln :
    Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway
    Scandinavian Journal of Educational Research 2021 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere
    Universitetsforlaget 2021 ARKIV
  • Lise-Mari Lauritzen, Yngve Antonsen, Linda Hamrin Nesby :
    «Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget
    Acta Didactica Norden (ADNO) 10. April 2021 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Lise-Mari Lauritzen, Yngve Antonsen, Linda Hamrin Nesby :
    "I'm just so scared of how I'm affecting the students." Challenges and possibilities of introducing public health and life mastery in the norwegian language arts
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2021 ARKIV / DOI
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln :
    FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling?
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 ARKIV / PROSJEKT / FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, Gregor Maxwell, Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 PROSJEKT / FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Yngve Antonsen, Geir Bye :
    Line managers and employees use of lean task boards in Norwegian municipal healthcare sector: A tool for action learning?
    Leadership in Health Services 16. October 2020 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, Odd Arne Thunberg, Tom Tiller :
    Too rich to learn – when action researchers work against senior management and their use of performance management
    Educational Action Research 2020 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Christian Lo, Ragnhild Holmen Waldahl, Yngve Antonsen :
    Tverrfaglig, sammenkoblet og allestedsnærværende – om implementering av velferdsteknologi i kommunale helse- og omsorgstjenester
    Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research 21. February 2019 FULLTEKST / DOI
  • Yngve Antonsen, May-Britt Ellingsen :
    Samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse utvider praksisfellesskapet og læring om samvirke
    Nordisk politiforskning 2019 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Remi Skytterstad Pedersen, Yngve Antonsen, Jessica Aspfors, Hannu Heikkinen :
    From Deficit Perspectives on Induction of New Teachers towards a Risky Process of “Becoming an I”
    2024
  • Yngve Antonsen, Jessica Aspfors, Gregor Ross Maxwell :
    Masterlærernes bidrag til skoleutviklingen
    Bedre Skole 2024
  • Yngve Antonsen :
    Høyere utdanning: Me, myself and I
    2024
  • Ømur Caglar-Ryeng, Yngve Antonsen :
    Taking Advantage of the Newly Qualified Teachers’ Research-Based Competence: Challenges and Possibilities for Leadership Practices
    2024
  • Yngve Antonsen, Ømur Caglar-Ryeng, Auli Toom :
    A Longitudinal Exploration of Professional Agency from Teacher Education to Early Career Teaching
    2024
  • Gregor Ross Maxwell, Yngve Antonsen, Ømur Caglar-Ryeng :
    Research-based Early Career Teachers in Norway and the Development of Relational Thinking in Teaching Practice
    2024
  • Ømur Caglar-Ryeng, Janne Madsen, Marit Ulvik, Yngve Antonsen :
    Colleagues’ expectations of newly qualified teachers with master’s degree
    2024
  • Yngve Antonsen :
    Mastergrad fungerer - ingen vei tilbake nå
    Bedre Skole 09. October 2023
  • Eva Bjerkholt, Knut-Rune Olsen, Tonje Harbek Brokke, Janne Madsen, Sissel Havre, Finn Hjardemaal et al.:
    Tittel på konferansen: NERA Conference 2023 15. – 17. March Oslo Digitalization and Technologies in Education – Opportunities and Challenges  
    2023 ARKIV
  • Yngve Antonsen, Jessica Aspfors, Gregor Ross Maxwell, Rachel Elise Jakhelln :
    School development strategies and teachers' professional learning – Norwegian teachers’ experiences
    2023
  • Yngve Antonsen, Antonio Portela Pruaño, Anna-Maria Stenseth, Remi Skytterstad Pedersen :
    Norwegian and Spanish early career teachers work tensions in times of neo-liberalism and work intensification
    2023
  • Anna-Maria Stenseth, Yngve Antonsen, Auli Toom :
    Master-based teacher education - Understanding and Explaining Early Career Teachers’ Disproportion between Subject Knowledge and Interpersonal Relationship in Norway
    2023
  • Remi Skytterstad, Elise Wedde, Anna Maria Helena Stenseth, Gunn Gallavara, Yngve Antonsen :
    Ny lærerutdanning i møte med virkeligheten
    Bedre Skole 09. October 2023 PROSJEKT / FULLTEKST
  • Tonje Harbek Brokke, Eva Bjerkholt, Yngve Antonsen, Knut Rune Olsen, Heidi Gilberg, Sissel Havre et al.:
    Symposium Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession: Becoming a Professional Teacher (STEP)
    2022
  • Eva Bjerkholt, Knut-Rune Olsen, Yngve Antonsen, Heidi Gilberg, Elise Wedde, Tonje Harbek Brokke et al.:
    Partnerskap for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession: Becoming a Professional Teacher (STEP)
    2022
  • Yngve Antonsen, Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    Den fantastiske masterlæreren møter skolen? Følgeforskning på lærere utdannet i Pilot i Nord.
    2022
  • Yngve Antonsen, Kristin Emilie W Bjørndal, Rachel Elise Jakhelln :
    Hvordan bedre yrkesstarten for lærere
    Utdanningsnytt.no 2022
  • Yngve Antonsen :
    Hvordan kan universitetsskolesamarbeidet bidra til å styrke lærerstudenters U-kompetanse
    2022
  • Knut-Rune Olsen, Elise Wedde, Yngve Antonsen, Eva Bjerkholt, Gunn Gallavara, Heidi Gilberg et al.:
    Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke. USN Skriftserien nr. 105 2022
    Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg 2022
  • Anja Hackbart, Lisa Rosen, Tanja Sturm, Màrcia Denise Pletsch, Teferra Tirussew, Gregor Maxwell et al.:
    Inclusion and exclusion in the discourse of educational research – an international comparison
    2021
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Behold femårig lærerutdanning
    Forskerforum.no 08. February 2021 FULLTEKST / DATA
  • Gregor Maxwell, Yngve Antonsen, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly trained teachers in Norway
    2019
  • Bent-Cato Hustad, Yngve Antonsen :
    Principals – innovators of new practice in schools.
    2019
  • Yngve Antonsen, Roar Skare :
    Nesten ikke til stede – distanseledelse i praksis Gode ledere ser sine ansatte. Det blir vanskelig når effektiviseringer og sammenslåinger skaper stor avstand.
    Dagens Perspektiv 20. February 2019 FULLTEKST / ARKIV
  • Yngve Antonsen :
    Pedagogisk forskning for fremtiden
    2019
  • Gregor Maxwell, Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly qualified teachers in Norway
    2019
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    Newly qualified teachers’ experiences of their knowledge-base in practice – a Norwegian longitudinal study.
    2019
  • Yngve Antonsen, Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie W Bjørndal :
    RELEMAST – Relevant MA education for primary and lower secondary school teachers
    2018

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →