
Furnes, Bjarte Reidar
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman,
Ove Skarpenes
:
"Mer enn bare fine ord?" Pedagogen, psykologen og sosiologen drøfter moteord i skolen.
Fagbokforlaget 2022
Bjarte Reidar Furnes,
Trude Nergård-Nilssen
:
Risiko for svake skriveferdigheter i tidlig skolealder: En retrospektiv studie
Cappelen Damm Akademisk 2022
Hilde Christine Hofslundsengen,
Hanne Næss Hjetland,
Bjarte Reidar Furnes,
Kari-Anne Bottegård Næss
:
Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang
Cappelen Damm Akademisk 2022
Bjarte Furnes,
Hilde Christine Hofslundsengen,
Margaret Klepstad Færevaag
:
Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen
Fagbokforlaget 2020
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Hesjedal,
Lise Øen Jones
:
Spesialpedagogikk og spesialundervisning - noen sentrale momenter
Fagbokforlaget 2020
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman
:
Læringsstrategier og metakognisjon
Fagbokforlaget 2020
Elisabeth Hesjedal,
Lise Øen Jones,
Bjarte Furnes
:
Individuelle opplæringsplaner i skolen
Fagbokforlaget 2020
Bjarte Reidar Furnes,
Åsa Elwér,
Stefan Samuelsson,
Richard K. Olson,
Brian Byrne
:
Investigating the double-deficit hypothesis in more and less transparent orthographies: A longitudinal study from preschool to grade 2
Scientific Studies of Reading 2019 DOI
Kristin Sunde,
Bjarte Reidar Furnes,
Kjersti Lundetræ
:
Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?
Bjarte Reidar Furnes
:
Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen
Fagbokforlaget 2018
Bjarte Reidar Furnes
:
Tidlig leseutvikling på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk – betydningen av forskjeller i ortografisk dybde
Psyke & Logos 2018
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman
:
Digital lesing - hva vet vi?
Universitetsforlaget 2016
Elisabeth Norman,
Bjarte Reidar Furnes
:
The relationship between metacognitive experiences and learning: Is there a difference between digital and non-digital study media?
Kristine Ludvigsen,
Rune Johan Krumsvik,
Bjarte Reidar Furnes
:
Creating formative feedback spaces in large lectures
Computers & Education 2015 DOI
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman
:
Metacognition and reading: Comparing three forms of metacognition in normally developing readers and readers with dyslexia
Bjarte Reidar Furnes
:
Barns språkutvikling som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring
Fagbokforlaget 2014
Elisabeth Norman,
Bjarte Reidar Furnes
:
The concept of "metaemotion": What is there to learn from research on metacognition?
Emotion Review 2014 DOI
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman
:
Læringsstrategier og metakognisjon
Fagbokforlaget 2013
Bjarte Reidar Furnes,
Stefan Samuelsson
:
Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Results from a cross-linguistic longitudinal study
Learning and Individual Differences 2011 DOI
Bjarte Reidar Furnes,
Stefan Samuelsson
:
Predicting reading and spelling difficulties in transparent and opaque orthographies: A comparison between Scandinavian and US/Australian children
Bjarte Reidar Furnes,
Stefan Samuelsson
:
Preschool cognitive and language skills predicting Kindergarten and Grade 1 reading and spelling: a cross-linguistic comparison
Journal of Research in Reading 2009 DOI
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Hesjedal
:
Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
2022
Bjarte Reidar Furnes
:
Stabilitet og sammenheng mellom lesing og skriving på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk: En longitudinell studie fra førskolealder til 4. trinn
2022
Bjarte Reidar Furnes,
Øistein Anmarkrud,
Fredrik Solli Wandem
:
Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?
10. November 2022
Bjarte Furnes
:
Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
2021
Bjarte Reidar Furnes
:
Tidlig innsats rettet mot barn og unge som er i risikosonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Hva virker?
2019
Bjarte Reidar Furnes,
Åsa Elwér,
Stefan Samuelsson,
Richard K. Olson,
Brian Byrne
:
Investigating the Double-Deficit Hypothesis in More and Less Transparent Orthographies: A Longitudinal Study from Preschool to Grade 2
2019
Bjarte Reidar Furnes,
Thomas Espevik,
Torbjørn Tumyr Nilsen
:
Lytte er det nye lese
20. September 2019
Bjarte Reidar Furnes
:
En direkte sammenligning av dobbeltsvikt-hypotesen i regulære og ikke-regulære skriftspråk: En longitudinell studie av svenske, norske, amerikanske og australske barn som er fulgt fra 5-års alder til og med 3. trinn
2019
Kristin Sunde,
Bjarte Reidar Furnes,
Kjersti Lundetræ
:
Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1?
2018
Bjarte Reidar Furnes,
Kristin Sunde
:
Stasjonsundervisning – bruk, aktiviteter og tilpasning i et utvalg norske klasserom
2017
Bjarte Reidar Furnes
:
Storskala- og effektstudier innenfor utdanningsforskning
2017
Rune Johan Krumsvik,
Elisabeth Hesjedal,
Bjarte Reidar Furnes,
Lise Øen Jones,
Kristian Øen
:
Akutt behov for spesialpedagogisk
kompetanse
Dag og Tid 02. December 2016
Dag Eivind Undheim Larsen,
Bjarte Reidar Furnes
:
Når elever blir pedagoger
17. December 2016
Bjarte Furnes,
Elisabeth Norman
:
Kunnskap om metakognisjon er viktig i skolen
språkløyper 06. January 2016
Elisabeth Norman,
Bjarte Furnes
:
Metakognisjon er et viktig forskningsfelt
språkløyper 27. January 2016
Bjarte Reidar Furnes
:
Digital lesing - hva vet vi?
2015
Bjarte Reidar Furnes
:
Predicting decoding and reading comprehension in a short- and long-term perspective
2015
Bjarte Reidar Furnes
:
Digital lesing - hva vet vi?
2015
Bjarte Reidar Furnes
:
Preschool cognitive and language skills predicting Grade 2 and Grade 9 reading and spelling
2014
Bjarte Reidar Furnes
:
Investigating the Double-Deficit Hypothesis across Different Alphabetic Writing Systems: A longitudinal Study from Preschool to Grade 2
2013
Elisabeth Norman,
Bjarte Reidar Furnes
:
Learning in the digital age: Comparing metacognitive accuracy for text material presented on paper, computer screens or electronic reading devices
2012
Bjarte Reidar Furnes,
Elisabeth Norman
:
The relationship between reading skills and three facets of metacognition
2012
Bjarte Reidar Furnes
:
Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) i ulike alfabetiske skriftspråk
2011
Elisabeth Norman,
Bjarte Reidar Furnes
:
"Jeg må bare printe det ut først!" Følelser for læring når tekst presenteres på skjerm eller papir
2011
Bjarte Reidar Furnes
:
Prediction of early development in reading and spelling: A cross-linguistic comparison
2010
Bjarte Reidar Furnes
:
Risk-factors for becoming reading and spelling disabled: A cross-linguistic comparison
2008
Stefan Samuelsson,
Bjarte Furnes
:
Predicting Reading Difficulties in Transparent and Opaque Orthographies: A Comparison Between Scandinavian and U.S./Australian Children
2008 OMTALE
Stefan Samuelsson,
Bjarte Furnes
:
Preschool cognitive and language skills predicting early reading and spelling development: A cross-linguistic comparison
2008 OMTALE
Bjarte Reidar Furnes
:
Language skills predicting early reading and spelling acquisition when comparing regular and irregular orthographies
2007
The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →