Adferdsvansker

Portrettbilde

Merete Aasheim

Førsteamanuensis
Unit: RKBU North

Research areas:
  • Universalforebyggende og helsefremmende tiltak i barnehage, SFO og skole

     

     

  • Forebygging og behandling atferdsrelaterte- og sosiale vansker
  • Psykisk helse og resiliens 
  • Sosial- og emosjonell kompetanse 
  • Implementering, kvalitetssikring og evaluering av tiltak i tjenester for barn og unge

Portrettbilde

Sturla Fossum

Førsteamanuensis
Unit: Forskningsgruppe for barne- og familievern

Research areas:

Effekten av behandlingstiltak, barn og unges psykiske helse, barnevern

Portrettbilde

Roman A Koposov

Professor
Unit: RKBU North

Research areas:

Barne- og ungdomspsykiatri, Rus, Delinquency, Vold, Forebygging.

Portrettbilde

Oddbjørn Løndal

Universitetslektor
Unit: RKBU North

Research areas:
  • Forebygging og behandling av atferdsrelaterte- og sosiale vansker hos barn og unge.
  • Sosial- og emosjonell kompetanse blandt barn og unge.
  • Trivsel og læring i barnehage, SFO og skole.
  • Forebygging av krenkelser, vold og overgrep mot barn i barnehage- og småskolealder.
  • Implementeringskunnskap.
  • Gruppebaserte tilbud for barn og familie. Fordeler og utfordringer med gruppebaserte tilbud; - for barn, unge, foreldre og fagmiljøer.
  • Kunnskap om praktiske øvelser for å oppnå praksisendringer.

Løndal jobber mye i prosjekter med kavantitativ forskningstilnærming, men er også med i kvalitative prosjekter.

Portrettbilde

Charlotte Reedtz

Professor i psykologi, forskning, medlem i forskergruppen for helsefremmende og forebyggende tiltak, prosjektleder. Redaktør i Tidsskriftet Ungsinn.
Unit: RKBU North

Research areas:

Helsefremmende og forebyggende tiltak for barn og unges psykiske helse.

Atferdsvansker.

Barn av psykisk syke og rusmiddelmisbrukende foreldre.

Implementering av virksomme tiltak i praksisfeltet.

Kompetanse og tiltak innen kommunalt og statlig barnevern

Portrettbilde

Frode Svartdal

Professor
Unit: Department of Psychology

fsv000@uit.no +4777644345
Research areas:

Learning; Extinction; Cognitive and verbal control; Avoidance; Social competence training; Evaluation; Counterfactual thinking; Procrastrination (see http://www.procrastination.no/)

fuf-kom-formidling@hjelp.uit.no