Marianne Isaksen,
Marianne Ødegaard,
Tove Hilde Ågnes Utsi
:
Science Textbooks: Aids or Obstacles to Inquiry Teaching? Science Teachers’ Experiences in Norwegian Secondary Schools
Maria Wilhelmina Tuomi,
Tove Hilde Ågnes Utsi,
Nigel Gilles Yoccoz,
Claire W. Armstrong,
Victoria Gonzalez,
Snorre Hagen
et al.:
The increase of an allelopathic and unpalatable plant undermines reindeer pasture quality and current management in the Norwegian tundra
Veronica Bergan,
Inger Wallem Krempig,
Tove Hilde Ågnes Utsi
:
Nytter det å håndtere avfall? Holdnings- og handlingsendringer hos barnehagelæreren
Universitetsforlaget 2024
Veronica Bergan,
Greta Heim,
Ellen Strandli,
Tove Hilde Ågnes Utsi
:
Samisk tradisjonell kunnskap og verdier for bærekraftig praksis
Universitetsforlaget 2024
Tove Hilde Ågnes Utsi,
Kari Wallem Bøe,
Inger Wallem Krempig
:
Vill mat i barnehagen - kompetanseutvikling i fellesskap
Universitetsforlaget 2024
Mona Kvivesen,
Tove Aagnes Utsi,
Marianne Isaksen
:
Arbeid med sennagress - samisk tradisjonell kunnskap i naturfag
Universitetsforlaget 2023
ARKIV
Maria Tuomi,
Francisco Javier Ancin Murguzur,
Katrine S. Hoset,
Eeva M Soininen,
Eero J. Vesterinen,
Tove Aagnes Utsi
et al.:
Novel frontier in wildlife monitoring: Identification of small rodent species from fecal pellets using near-infrared reflectance spectroscopy (NIRS)
Stefaniya Kamenova,
Eric de Muinck,
Vebjørn Veiberg,
Tove Hilde Ågnes Utsi,
Sam Steyaert,
Steve Albon
et al.:
Gut microbiome biogeography in reindeer supersedes millennia of ecological and evolutionary separation
FEMS Microbiology Ecology 29. November 2023
ARKIV /
DOI
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
Høstingsfriluftsliv og naturtilhørighet
Cappelen Damm Akademisk 2022
Matteo Petit Bon,
Katarina Gunnarsdotter Inga,
Tove Aagnes Utsi,
Ingibjørg Jonsdottir,
Kari Anne Bråthen
:
Forage quality in tundra grasslands under herbivory: Silicon-based defences, nutrients and their ratios in grasses
Veronica Bergan,
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
I Want to Participate—Communities of Practice in Foraging and Gardening Projects as a Contribution to Social and Cultural Sustainability in Early Childhood Education
Tarja Maarit Oksanen,
Lauri Oksanen,
Katariina Vuorinen,
Christopher Wolf,
Aurelia Mäkynen,
Johan Olofsson
et al.:
The impact of thermal seasonality on terrestrial endotherm
food web dynamics: a revision of the Exploitation
Ecosystem Hypothesis
Matteo Petit Bon,
Katarina Gunnarsdotter Inga,
Ingibjørg Jonsdottir,
Tove Aagnes Utsi,
Eeva M Soininen,
Kari Anne Bråthen
:
Interactions between winter and summer herbivory affect spatial and temporal plant nutrient dynamics in tundra grassland communities
Veronica Bergan,
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig
:
Nytter det å lære å sortere søppel?
Universitetsforlaget 2019
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe,
Inger Wallem Krempig
:
Vill mat i barnehagen – kompetanseutvikling
i fellesskap
Universitetsforlaget 2019
Marianne Presthus Heggen,
Barbara Maria Sageidet,
Nina Goga,
Liv Torunn Grindheim,
Veronica Bergan,
Inger Wallem Krempig
et al.:
Children as eco-citizens?
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi
:
Hvor kommer maten fra? Høsting av "vill" mat med barnehagen
Universitetsforlaget 2017
Tim Horstkotte,
Tove Aagnes Utsi,
Åsa Larsson-Blind,
Peter Burgess,
Bernt Johansen,
Jukka Kayhko
et al.:
Human-animal agency in reindeer management: Sami herders perspectives on vegetation dynamics under climate change
Kari Anne Bråthen,
Maria Wilhelmina Tuomi,
Adriaan Smis,
Jan Ivvár Smuk,
Tove Hilde Ågnes Utsi
:
Utmarka i Nord-Norge endrer seg med horisontal gjengroing
Kari Anne Bråthen,
Tove Hilde Ågnes Utsi,
Adriaan Smis
:
Vi må investere på nytt i landet vårt
Galina Gusarova,
Hedvig Elisabeth Mjøen,
Magali Corti,
Frédéric Mahé,
Pernille Meyer,
Lilja Steinthorsdottir
et al.:
Bridging past and present: From dietary metabarcoding of large herbivores towards broad scale biodiversity analyses
2024
Tove Hilde Ågnes Utsi,
Ellen Strandli,
Greta Heim,
Veronica Bergan
:
Samisk kultur - en aktualitet for bærekraft i barnehagen
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Carola Kleemann
:
Childrens´s experiences of Sámi reindeer husbandry
2022
Mona Kvivesen,
Tove Aagnes Utsi,
Marianne Isaksen
:
Arbeid med sennagress - samisk tradisjonell kunnskap i naturfag
2022
Barbara Maria Sageidet,
Veronica Bergan,
Anne Myklebust Lynngård,
Marianne Presthus Heggen,
Tove Aagnes Utsi,
Carola Kleemann
et al.:
Being and becoming eco-citizens – Preliminary research results to promote more sustainable practices in kindergartens
2022
Veronica Bergan,
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
Jeg vil være med – praksisfellesskap i høstings- og dyrkingsprosjekter som et bidrag til sosial og kulturell bærekraft i barnehagen
2021
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Marianne Isaksen,
Kari Wallem Bøe
:
Planter i fokus hos barn gjennom lukt og smak
2021
Kari Anne Bråthen,
Maria Tuomi,
Tove Aagnes Utsi,
Claire W. Armstrong
:
MONEC - Et tverrfaglig prosjekt for fremme av utmark med stort biologisk mangfold
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe,
Inger Wallem Krempig
:
Naturens ville matressurser og bærekraft i barnehagen
2021
Tove Aagnes Utsi,
Nigel Yoccoz,
Claire Armstrong,
Victoria Gonzalez,
Snorre Hagen,
Ingibjörg Svala Jónsdóttir
et al.:
Evergreening of the tundra – blindspot in the management of a social-ecological system?
2021
Marianne Presthus Heggen,
Barbara Maria Sageidet,
Veronica Bergan,
Nina Goga,
Liv Torunn Grindheim,
Inger Wallem Krempig
et al.:
Being and becoming ecocitizens
2020
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Marianne Isaksen,
Kari Wallem Bøe
:
Å lukte på planter - en måte for barn å bli kjent med ulike plantearter
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
Nysgjerrige barn på "jakt" etter mat i naturen
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Kari Wallem Bøe
:
Hvordan videreføre kunnskap om mat og høstingskultur til barn?
2020
Barbara Maria Sageidet,
Marianne Presthus Heggen,
Veronica Bergan,
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Liv Torunn Grindheim
et al.:
Children as eco-citizens – field work experiences and quandaries with the participatory design
2020
Stig Misund,
Jo Espen Tau Strand,
Tove Aagnes Utsi
:
Naturfaglig bidrag under befaring i Aronneskjosen
2019
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
Vill mat og bærekraft i barnehagen
2019
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Veronica Bergan
:
Plukke, sortere og gjenbruke i barnehagen
2019
Kari Wallem Bøe,
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig
:
Vill mat - samarbeid og læring i barnehagen
2019
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Kari Wallem Bøe
:
"Mat fra naturen i barnahagen" - forskningsprosjekt som omhandler erfaringsbasert kunnskap og barn
Stig Misund,
Tove Aagnes Utsi
:
Villblomstens dag 2019 - Estetiske og kulinariske godbiter i Finnmarks-naturen
2019
Marianne Presthus Heggen,
Barbara Maria Sageidet,
Tove Aagnes Utsi,
Anne Myklebust Lynngård,
Liv Torunn Grindheim,
Nina Goga
et al.:
Children as eco-citizens?
2019
Galina Gusarova,
Stefaniya Kamenova,
Eric Coissac,
Pernille Meyer,
Lilja Steinthorsdottir,
Leif Egil Loe
et al.:
Multi-locus DNA metabarcoding of diet provides new insights into the ecology and trophic interactions of a keystone herbivore species
Kari Wallem Bøe,
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig
:
Ville, grønne matgleder
Verktøykassa : inspirasjon og ideer til barnehagen 2018
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
Harvesting “wild” food - a pedagogic project in an Arctic kindergarten
Inger Wallem Krempig,
Kari Wallem Bøe,
Tove Aagnes Utsi
:
Ville matopplevelser i barnehagen
Marianne Presthus Heggen,
Barbara Maria Sageidet,
Veronica Bergan,
Anita Tvedt Crisostomo,
Nina Goga,
Liv Torunn Grindheim
et al.:
Å være og bli øko-borger
2018
Kari Wallem Bøe,
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig
:
Høsting i naturen med barnehagen – en arena for mattradisjoner og bevegelsesglede»
2017
Tim Horstkotte,
Bruce C. Forbes,
Tove Aagnes Utsi,
Sonja Kivinen,
Jukka Käyhkö
:
Human actors in the social-ecological system
Stig Misund,
Tove Aagnes Utsi,
Jo Espen Tau Strand,
Inger Wallem Krempig
:
Ny undervisningsform - lærerstudenters vurdering av egen arbeidsinnsats og læringsutbytte