Online with some attendance, Alta
15. april
1.mars for søkere med realkompetanse.
Næringslivet og det offentlige har et stort behov for ansatte med kompetanse innenfor flere områder. Nettbasert årsenhet i ledelse er et praksisnært og fleksibelt studie for deg som ønsker mer kompetanse innenfor ledelse.
Årsstudiet i Ledelse består av åtte emner som favner sentrale fokusområder som ledere bør ha innsikt i. Dette er emner som markedsføring, organisasjonsteori og ledelse, arbeids- og organisasjonspsykologi, innovasjon, ledelse av prosjekt, foretaksstrategi, HRM og ledelse av små- og mellomstore bedrifter. Emnene vil utstyre ledere og personer som aspirerer til å bli ledere med nødvendig basiskunnskap om teorier, virkemidler, verktøy og metoder for å kunne jobbe sammen med kollegaer for å realisere virksomhetens overordnede mål. Emnene avstemmer hverandre i forhold til å dekke lederes behov for å være oppmerksom på omgivelsene og legge til rette for strategisk utvikling og innovasjon på den ene sida, og for å ta vare på den menneskelige ressursen på en god måte, på den andre sida.
Studiet er praksisrelatert gjennom bruk av case fra den nordnorske regionen og Norge for øvrig. Læringen er knyttet opp mot praktiske problemstillinger, og studenter øver seg på å presentere sine funn på forskjellige vis. Formål med dette er å øke studentenes motivasjon og læringsutbytte, samt å gi verktøy som vil være nyttig i arbeidslivet.
Studiet er et deltidsstudium og normert studietid er to år. Ved behov kan studieretten forlenges med maksimalt ett år. Det er også mulig å ta studiet som et fulltidsstudium på et år for de som ønsker det.
Les mer om emnene under oppbygging av studier.
Forventet læringsutbytte ved fullført studium:
KUNNSKAP
Kandidaten har:
Bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, verktøy og metoder innenfor det ledelsesfaglige området, herunder:
- hvordan virksomheter utvikler og iverksetter strategier, hvordan de organiseres og ledes, samt hvordan produkter og tjenester markedsføres og posisjoneres
- hvordan virksomheter startes, utvikles og endres i tråd med behov og forventninger i samfunnet, slik som for eksempel bærekraft, globalisering, innovasjon og teknologiutvikling
- har kunnskap om den nordiske arbeidslivsmodellens betydning for arbeids- og næringsliv og hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig fremmer FNs bærekraftsmål
- Har kunnskap om hvordan metoder fra for eksempel HRM og prosjektledelse benyttes i endringsprosesser
- Har forståelse for ledelse som yrke
- Har innsikt i hvordan personlige, organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for ledelse
FERDIGHETER
Kandidaten kan:
- anvende faglig kunnskap og relevante verktøy for å utrede og analysere problemstillinger i virksomheten, og foreslå løsningsalternativer i lys av faglige tradisjoner innen ledelse
- Beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innenfor fagfeltet
- Kan gjennomføre enkle prosesser som har med for eksempel strategiarbeid og utvikling av medarbeidere å gjøre
- arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- anvende kunnskap på nye områder innenfor ledelse
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten kan:
- vurdere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
- kan ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Målgruppen er utdanningssøkende som sikter mot lederposisjoner og som ikke har forutgående utdanning på høyere nivå innen økonomi og administrasjon. Studiet retter seg også mot de som allerede innehar lederstilling og som ønsker å ta en formell ledelsesutdanning.
Opptakskravet til Ledelse (nettbasert) – årsstudium er generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller endre, kan søke om opptak på bakgrunn av sin realkompetanse (se detaljer angående realkompetanse nedenfor).
Krav til realkompetanse
Søkeren må ha yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
- Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politiker)
- Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år.
Videre gjelder følgende faglige krav:
- Norsk fra Vg2 (videregående kurs I fra Reform -94)
- Engelsk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)
- Matematikk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)
Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanse. For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se Opptak til studier på bakgrunn av realkompetanse.
Antall studieplasser: 650. Studiet er adgangsregulert.
Dette er et fleksibelt nettstudium hvor det dermed ikke er noe obligatorisk oppmøte på undervisningen. Forelesningene streames eller publiseres som videoer e.l. via emnenes læringsplattform Canvas. Dermed kan du studere når du vil og hvor du vil!
Du får tilgang til læringsplattformen Canvas ved studiestart. Her vil det være tilgjengelige læringsressurser, informasjon fra faglærer og administrasjonen, pensumliste, forelesningsplan og diskusjonsrom med andre studenter.
Undervisningen kan bestå av forelesninger, webinarer, casearbeid og gruppearbeid. For arbeids- og undervisningsform henvises det til hver enkelt emnebeskrivelse. Deltakelse på studiet forutsetter at studentene har tilgang til pc, og har internettilgang med god hastighet.
Med fleksibilitet mener vi at du kan studere når du vil og hvor du vil. De fleste faglige aktiviteter er asynkrone, det vil si at du har tilgang på videoer og annet materiale som du kan se når og hvor du vil. Noen aktiviteter som webinarer vil være synkrone, det vil si at du kan delta i samtid. Eksamen og arbeidskrav må leveres til fastsatte tidspunkt og er dermed ikke fleksible.
Vurderingsform varierer mellom emnene, det henvises til hver enkelt emnebeskrivelse. I noen emner er det hjemmeeksamen, mens andre emner vil ha eksamen med fysisk oppmøte på campus eller studiesenter. Eksamen med fysisk oppmøte avholdes ved campusene i Alta, Tromsø, Kirkenes, Harstad og Narvik. Det kan i enkelte emner også være mulig å ta eksamen ved følgende studiesenter: Storslett, Vadsø og Finnsnes. I tillegg vil det for obligatoriske emner med skoleeksamen avholdes eksamen på nærmere bestemt lokasjon i Oslo. Ved eksamensavvikling i Oslo og ved studiesenter vil det påløpe en viss egenandel for dekning av eksterne utgifter (leie av lokaler, ekstravakter etc). For skoleeksamen i Oslo vil det påløpe en egenandel på 2.000,- per eksamen.
For informasjon om eksamen vises det til emnebeskrivelse for hvert enkelt emne.
Norsk
Studiet kan kan inngå i graden Bachelor i økonomi og administrasjon og i graden Bachelor i Ledelse, innovasjon og marked ved Handelshøgskolen.