spring 2020:    REI-3205 Reiselivsmarkedsføring - 10 stp

Application deadline

1. desember

Type of course

Emnet er obligatorisk i erfaringsbasert master i reiselivsledelse. Emnet kan tas som enkeltemne forutsatt at opptakskravene til studieprogrammet er oppfylt.

Admission requirements

Emnet er obligatorisk i erfaringsbasert master i reiselivsledelse. Emnet kan tas som enkeltemne forutsatt at opptakskravene til studieprogrammet er oppfylt.

Søknadskode 9371

Opptakskravet til studiet er bachelorgrad eller tilsvarende grad, samt minst 2 års praktisk erfaring fra reiselivsnæringen eller annen relevant næring som hotell, restaurant og opplevelsesbedrifter. For eksempel kan du ha oppnådd bachelorgrad i friluftsliv, naturvitenskapelige fag, språk, samfunnsfag, humaniora eller økonomi og administrasjon.


Course content

Emnet er bygd opp rundt to teoretiske perspektiver som skal brynes mot erfaringsbasert kunnskap. Teoretisk vil undervisningen bli konsentrert rundt: A) Markedsføring og co-creation (samspill) B) Markedsføring i en global kontekst

Studentene skal få avansert forståelse og handlingskompetanse innen markedsføring og co-creation. Det innebærer også introduksjon til tradisjonell markedsføringsteori som er sentral for å fasilitere vellykket planlegging og implementering av co-creation. Markedsføring i en global kontekst som er den andre pilaren i dette emnet, vil gi studentene kunnskap i å utvikle strategier som er tilpasset kulturelle forskjeller og internasjonale markeder. Den tredje pilaren i emnet vil dreie seg om å bruke den erfaringsbaserte kunnskapen i studentgruppen sammen med forskningsresultater for økt forståelse av de to teoretiske grunnpilarene.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan

  • redegjøre for og anvende grunnleggende og avanserte teorier innenfor reiselivsmarkedsføring
  • finne fram til og tilpasse grunnleggende og avanserte teorier innenfor kulturforståelse og opplevelsesproduksjon til markedsføringsstrategi

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og analysere endringer i turistmarkedet
  • lede utvikling av markedsarbeidet for nye produkter innen natur- og kulturbaserte opplevelser fundert på teoretiske analyser og foreliggende forskning
  • bruke sin kunnskap om norsk og internasjonal kultur for å overvåke og utvikle avanserte markedsstrategier mot spesifikke segmenter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over og analysere markedsføring av bedrift med mål om riktig balanse mellom opplevelsen som tilbys og markedssegmentene man ønsker å nå
  • i samspill med ansatte og kunder optimalisere bruk og effekt av markedsføringsstrategier og verktøy
  • finne fram til relevant forskning og gjennom denne videreutvikle egen kompetanse ved hjelp av på basis av forskningsresultater og erfaring om nye markeder for Norge
  • bidra og påvirke utviklings- og innovasjonsprosesser på bedrift, klynge og destinasjonsnivå med bakgrunn i forskningsbasert kompetanse


Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Det gis ca. 20 timer undervisning. I de fleste forelesningene vil det tas utgangspunkt i case fra bedriftene som settes i sammenheng med de sentrale teoretiske perspektivene. I andre forelesninger legges det vekt på formidling av nye forskningsresultater innen markedsføring med særlig vekt på påvirkning, kommunikasjon, opplevelsesproduksjon og co-creation. I undervisningen vil det være en målsetting å skape dialog og diskusjoner hvor forskningsbasert kunnskap brynes mot studentenes praktiske erfaringer. På denne måten håper vi å fasilitere kunnskap horisontalt, det vil si at studentene lærer av hverandre og lærerne. Det er også et klart mål om å skape gode nettverk ved at studentene deler problemstillinger og løsninger relatert til markedsføring og at de i gruppearbeid og andre anledninger jobber mot innovative, omforente løsninger. Her er det også et mål at man fortsetter samarbeidet etter endt studie og derigjennom hever markedskompetansen på bedrifts- og destinasjonsnivå.

Assessment

Arbeidskrav: 70% deltakelse på samling og annen undervisning, for eksempel ved bruk av nettbaserte oppgaver.

Eksamen: Eksamen består av en hjemmeeksamen over oppgitt tema med skrivefrist tre uker. Eksamen kan enten fokusere på teoretiske problemstillinger, praktiske utfordringer i markedsarbeid eller en kombinasjon av disse. Den kan skrives individuelt (omfang ca. 2000 ord) eller av to studenter sammen (omfang ca. 3000 ord).

Eksamen vurderes med bokstavkarakterer A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen jf. eksamensforskrift §§ 21 og 22


Error rendering component