autumn 2019:    HEL-6101 Krisehåndtering og traumebehandling - 30 stp

Type of course

Emnet kan tas som selvstendig emne, og er et videreutdanningstilbud utover bachelornivå  og kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

VKT1013 Krisehåndtering og traumebehandling 30 stp

Course content

Emnet gir kunnskaper om sentrale begreper og problemstillinger innenfor fagområdet traumebehandling og krisehåndtering.

  • Krise og traumeraksjoner og traumeforståelse
  • Barn og traumer
  • Psykologisk førstehjelp
  • Grunnprinsipper i førstefase traumebehandling
  • Metodikk i mestring av traumereaksjoner
  • Berørte og etterlatte og oppfølging etter alvorlige hendelser
  • Krisehåndtering og kriseledelse
  • Krisekommunikasjon og mediehåndtering
  • Psykososial beredskap
  • Kulturens betydning for forståelse av sykdom, også i et minoritetsperspektiv (samisk kulturforståelse)


Objective of the course

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

  • Har inngående kunnskap om utvikling og ettervirkning av traumer
  • Har inngående kunnskap om forebygging og enkelte behandlingsmetoder i møte med traumeutsatte
  • Har kunnskap om sorg og sorgarbeid
  • Har kunnskap om kulturens betydning i grunnlagsforståelse av temaområdet
  • Har kunnskap om psykososialt kriseteamarbeid

Ferdigheter

  • Kan anvende psykologisk førstehjelp i forbindelse med kriser og alvorlige hendelser
  • Kan finne og vurdere relevant teori, og aktualisere dette for å belyse og drøfte en problemstilling innen fagområdet
  • Kan reflektere over kulturens betydning i møte med mennesker som har opplevd belastende hendelser
  • Kan reflektere over sentrale problemstillinger innen fagområde krisehåndtering og traumebehandling

Generelle kompetanse:

  • Kan kommunisere fagfeltet uttrykksformer om relevante tema relatert til kriser og traumebehandling på ulike arenaer.
  • Har evne til refleksjon og kritisk tekning over praksis innen krisehåndtering og traumebehandling


Language of instruction and examination

norsk

Teaching methods

Emnet strekker seg over to semestre. Det avvikles fem samlinger av tre dager. Det vil bli benyttet nettbasert kontakt med studentene mellom samlingene. Under samlingen vil undervisningen ta form av både forelesninger, gruppearbeid og studentarbeid. Enkelte forelesninger kan bli steamet til studiestedet. Det forventes stor grad av selvstudie.

Undervisningen gis nordisk språk. Eksamensspråk er norsk


Assessment

Arbeidskrav

Emnet har et arbeidskrav bestående av:

  • Tre individuelle innleveringsoppgaver
  • Deltakelse ved minimum 80 % av undervisningsdagene

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen der studenten selv velger tema og utformer problemstilling innenfor emnet. UiT retningslinjer for oppgaveskriving må følges. Omfang ca 6000 ord (+/- 10%).

Det gis ikke veiledning på eksamensbesvarelsen. Bedømmelsen skal gi vurdering av anvendt teori, struktur, logisk resonnement og refleksjonsevne.

Vurderingsuttrykk angis bestått/ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Error rendering component