Gørill Warvik Vedeler

Master Gørill Warvik Vedeler disputerer for PhD.-graden i humaniora og samfunnsvitenskap.

Tittel: Samarbeidende autonomistøtte. Skole-hjem-samarbeid som pedagogisk fenomen i videregående skole

Avhandlingen er tilgjengelig i Munin: https://munin.uit.no/handle/10037/24060

 

Prøveforelesning starter 10:10 samme dag og sted. Du kan delta fysisk eller følge prøveforelesning og disputas digitalt

 

Sammendrag
Avhandlinga utforsker og teoretiserer skole-hjem-samarbeid som pedagogisk fenomen i videregående skole. Forskningsdesignet er kvalitativt og dialogkafé anvendes som metode for å utforske praksiserfaringer og skape dialoger. I tillegg inngår en analyse av juridiske dokumenter. Praksisteori anvendes for å redegjøre for og analysere samarbeidet som pedagogisk praksis. Teori om danning og autonomistøtte anvendes for å analysere elevenes behov og posisjon i samarbeidet. Den første artikkelen utforsket hvordan skole-hjem-samarbeid praktiseres i videregående skole. Analysene avdekket tre forhold av betydning for videreutvikling av skole-hjem-samarbeid: a) klargjøre lærerprofesjonens juridiske forpliktelser, b) engasjere og myndiggjøre elevenes aktørskap og c) unngå ei problemorientert tilnærming som driver i skolenes tilnærming til foreldre. Den andre artikkelen utforsket hvordan lovgivningen påvirker skole-hjem-samarbeid. Analysene avdekket tre spenninger i gjeldende lovgivning: elevenes selvbestemmelse versus foreldrenes forpliktelser, foreldregruppas manglende representasjon i videregående skole og til dels motstridende språklig omtale av foreldre på tvers av juridiske dokumenter. Den tredje artikkelen utforsket elevenes erfaringer og behov, når det gjelder støtte og posisjon i dette samarbeidet. Resultatene viste at skole-hjem-samarbeid er en følelsesladet praksis for elevene. Positive erfaringer forsterket elevenes motivasjon, stimulerte skolearbeidet og bidro til håndtering av ulike utfordringer. Det var likevel de negative erfaringene som dominerte. Resultatene viste en ambivalens der elevene både hadde et ønske om å være selvstendige, men samtidig hadde behov for foreldrestøtte. Studien viste videre at elevene trer frem i posisjon som både subjekt og objekt i samarbeidet. For å drøfte resultatene pedagogisk-filosofisk teori anvendt om elevenes danningsprosess og pedagogisk-psykologisk teori om elevenes behov for autonomistøtte. På den måten utdypes skole-hjem-samarbeid i videregående skole som samarbeidende autonomistøtte i elevenes danningsprosess og argumenterer for å styrke elevenes subjektposisjon i dette samarbeidet.

 

Veiledere: 
Hovedveileder: Professor Astrid Strandbu, UiT Norges arktiske universitet
Biveileder: Professor Elaine Munthe, Universitetet i Stavanger

 

Bedømmelseskomité:
Første opponent: Utdannelsesdekan Elsebeth Jensen, VIA University College, Danmark

Andre opponent: Førsteamaneunsis Cecilie Pedersen Dalland, OsloMet

Leder av komiteen: Førsteamaneunsis Jens Breivik, UiT Norges arktiske universitet

Leder av disputas: instituttleder Siw Skrøvset, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

De som ønsker å opponere ex. auditorio kan sende epost til disputasleder Siw Skrøvset (siw.skrovset@uit.no) innen kl. 14:00 på disputasdagen.

When: 08.03.22 at 12.15–15.00
Where: Teorifagbygget hus 1 Auditorium 1 (1.820)
Location / Campus: Digital, Tromsø, Alta
Target group: Employees, Guests
Contact: Silje Sivertsvik
E-mail: silje.sivertsvik@uit.no
Add to calendar