Student activities
Den grønne evolusjonen i Botanisk hage

Planter finnes i et bredt spekter av former og utviklingsstadier, fra enkle grønnalger til komplekse blomster som orkideer. Ved å studere ulike planter kan vi reise tilbake i tid og følge den evolusjonære utviklingen av planter fra de første blågrønnbakteriene oppsto for 2,7 milliarder år siden.
I dette elevaktive undervisningsopplegget tar vi klassen med på en reise gjennom jordens historie og den grønne evolusjonen i Botanisk hage i Tromsø. Elevene arbeider selvstendig i små grupper for å finne informasjonskort om plantenes evolusjon, som er spredt rundt i hele den botaniske hagen. Dette gir elevene mulighet til å utforske hagen på egen hånd mens de samler informasjon om planetens og plantenes utvikling. Denne informasjonen og informasjonskortene brukes i neste steg til å lage en tidslinje langs et 50 meter langt målebånd. Dette fører til en visualisering av de enorme tidsavstandene fra jordens tilblivelse til det første livet oppsto og starten på den grønne evolusjonen. Undervisningsopplegget avsluttes med en felles vandring langs tidslinjen og en gjennomgang av den grønne evolusjonen.
Undervisningsopplegget tilbys fra slutten av mai til september.
Opplegget berører følgende kompetansemål i naturfag og biologi:
Naturfag ungdomstrinn:
- beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem
- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
- gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet
Naturfag VG1:
- beskrive DNA og hvordan egenskaper arves, og gjøre rede for hvordan arv er en forutsetning for evolusjon
- gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
- utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi
- utforske kva konsekvensar endringar i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfaldet, og drøfte tiltak for ei meir berekraftig forvaltning
Biologi 2:
- gjere greie for korleis eigenskapar blir arva, og utforske årsaker til genotypisk og fenotypisk variasjon i populasjonar
- utforske korleis evolusjonære prosessar påverkar genlageret til populasjonar, og samanlikne ulike mekanismar for artsdanning
Klikk her for å melde på din klasse!