autumn
2024
HIF-6002 Generative språkmodeller (chatbotter) i videregående skoler - 10 stp
Admission requirements
Godkjent lærerutdanning eller tilsvarende (gradsutdanning + PPU).
Det er maks. 20 plasser. Ansatte i den videregående skolen blir prioritert.
Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.
Søknadsfristen er 1. mai 2024.
Course content
Emnet vil gi en innføring i KI-baserte applikasjoner til bruk i opplæring i videregående skoler med særfokus på chatbotter.
Emnet gjennomføres over fire samlinger. Den første samlingen gir en introduksjon i hva KI-baserte applikasjoner er, hvordan de fungerer og hvilke implikasjoner de kan ha for læring, skole og samfunn. Dette anses som en forutsetning for kritisk reflektert bruk i undervisningssammenheng. Andre og tredje samling vil fokusere på utvikling av pedagogisk (lære om) og didaktisk (lære med) reflekterte undervisningsopplegg som benytter en rekke forskjellige KI-baserte applikasjoner, især chatbotter. Fjerde samling sikter mot å reflektere over form, innhold og læringsutbyttet av kurset som helhet.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- Kunne forklare hvordan KI-baserte applikasjoner og spesielt chatbotter fungerer
- Kunne gjøre rede for de etiske, juridiske, politiske, økonomiske og miljømessige implikasjoner av KI-baserte teknologier
- Kritisk reflektere over pedagogiske og didaktiske utfordringer og muligheter knyttet til AI-baserte teknologier med særfokus på chatbotter
Ferdigheter:
- Kunne aktivt og reflektert bruke AI-baserte teknologier og spesielt chatbotter
- Selvstendig kunne utvikle reflekterte undervisningsopplegg som benytter seg av tilgjengelig KI-baserte teknologi
- Kunne evaluere og videreutvikle egne og andres undervisningsopplegg om og med KI-baserte teknologier
- Vurdere elevers kunnskaper om og bruk av KI-baserte teknologier med særfokus på chatbotter
- Kritisk reflektere over egne og andres utviklings- og læringsprosesser
Generelle kompetanser:
- Selvstendig kunne utvikle sine kunnskaper og ferdigheter videre i tråd med den teknologiske utviklingen
- Selvstendig kunne identifisere relevante KI-baserte teknologier og redegjøre for deres didaktiske og pedagogiske verdi
- Delta i en kunnskapsbasert offentlig diskurs om digital teknologi i skolen og i samfunnet (multiplikatorer)
- Kunne nyttiggjøre seg av lærere, kolleger og ellever i videre utviklingsarbeidet som et vedvarende praksisfelleskap
Teaching methods
Kurset består av 3-4 fysiske samlinger kombinert med digitale oppfølgingsmøter mellom samlingene.
Kurset ser på læring som en aktiv prosess.
Det didaktiske og pedagogiske oppsettet baserer seg på hyppig bruk av konkrete eksempler for å skape en erfaringsbasert form for læring i stadig utveksling mellom undervisere, studenter og tilgjengelige teknologier.
Læringsformer er gruppearbeid, prosjektarbeid, erfaringsutveksling, diskusjoner og korte foredrag av eksperter.
Lærere jobber i ‘cooperative learning communities’ som baserer seg på gjentatte erfaringsutvekslinger og hverandrevurderinger.
Schedule
Examination
Examination: | Grade scale: |
---|---|
Mappevurdering | Pass – fail |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|
Arbeidskrav 1 | Approved – not approved |
Arbeidskrav 2 | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
- Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 1
- Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 2
- Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 3
2 av 3 arbeidskrav må være godkjente for å kunne levere mappeeksamen, men merk at alle tre samt et refleksjonsnotat inngår i mappeeksamen.
More info about the portfolio
Mappen skal inkludere fire tekster:
- Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 1
- Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 2
- Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 3
- Refleksjonsnotat knyttet til modul 4
Det gjøres en samlet vurdering av tekstene i mappa.
- Undersider
- Undervisning høsten 2024
- Earlier years and semesters for this topic