autumn 2024
HIF-6002 Generative språkmodeller (chatbotter) i videregående skoler - 10 stp

Type of course

Emnet er et videreutdanningsemne rettet mot lærere i videregående skoler. Det er samlingsbasert med digital oppfølging og kan tas som enkeltemne. Emnet er åpen for alle som oppfyller opptakskravet, men det er maks. 20 plasser.

Admission requirements

Godkjent lærerutdanning eller tilsvarende (gradsutdanning + PPU).

Det er maks. 20 plasser. Ansatte i den videregående skolen blir prioritert.

Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.

Søknadsfristen er 1. mai 2024.


Course content

Emnet vil gi en innføring i KI-baserte applikasjoner til bruk i opplæring i videregående skoler med særfokus på chatbotter.

Emnet gjennomføres over fire samlinger. Den første samlingen gir en introduksjon i hva KI-baserte applikasjoner er, hvordan de fungerer og hvilke implikasjoner de kan ha for læring, skole og samfunn. Dette anses som en forutsetning for kritisk reflektert bruk i undervisningssammenheng. Andre og tredje samling vil fokusere på utvikling av pedagogisk (lære om) og didaktisk (lære med) reflekterte undervisningsopplegg som benytter en rekke forskjellige KI-baserte applikasjoner, især chatbotter. Fjerde samling sikter mot å reflektere over form, innhold og læringsutbyttet av kurset som helhet.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

  • Kunne forklare hvordan KI-baserte applikasjoner og spesielt chatbotter fungerer
  • Kunne gjøre rede for de etiske, juridiske, politiske, økonomiske og miljømessige implikasjoner av KI-baserte teknologier
  • Kritisk reflektere over pedagogiske og didaktiske utfordringer og muligheter knyttet til AI-baserte teknologier med særfokus på chatbotter

Ferdigheter:

  • Kunne aktivt og reflektert bruke AI-baserte teknologier og spesielt chatbotter
  • Selvstendig kunne utvikle reflekterte undervisningsopplegg som benytter seg av tilgjengelig KI-baserte teknologi
  • Kunne evaluere og videreutvikle egne og andres undervisningsopplegg om og med KI-baserte teknologier
  • Vurdere elevers kunnskaper om og bruk av KI-baserte teknologier med særfokus på chatbotter
  • Kritisk reflektere over egne og andres utviklings- og læringsprosesser

Generelle kompetanser:

  • Selvstendig kunne utvikle sine kunnskaper og ferdigheter videre i tråd med den teknologiske utviklingen
  • Selvstendig kunne identifisere relevante KI-baserte teknologier og redegjøre for deres didaktiske og pedagogiske verdi
  • Delta i en kunnskapsbasert offentlig diskurs om digital teknologi i skolen og i samfunnet (multiplikatorer)
  • Kunne nyttiggjøre seg av lærere, kolleger og ellever i videre utviklingsarbeidet som et vedvarende praksisfelleskap

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Kurset består av 3-4 fysiske samlinger kombinert med digitale oppfølgingsmøter mellom samlingene.

Kurset ser på læring som en aktiv prosess.

Det didaktiske og pedagogiske oppsettet baserer seg på hyppig bruk av konkrete eksempler for å skape en erfaringsbasert form for læring i stadig utveksling mellom undervisere, studenter og tilgjengelige teknologier.

Læringsformer er gruppearbeid, prosjektarbeid, erfaringsutveksling, diskusjoner og korte foredrag av eksperter.

Lærere jobber i ‘cooperative learning communities’ som baserer seg på gjentatte erfaringsutvekslinger og hverandrevurderinger.


Schedule

Examination

Examination: Grade scale:
Mappevurdering Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Arbeidskrav 1 Approved – not approved
Arbeidskrav 2 Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 1
  • Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 2
  • Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 3

2 av 3 arbeidskrav må være godkjente for å kunne levere mappeeksamen, men merk at alle tre samt et refleksjonsnotat inngår i mappeeksamen.


More info about the portfolio

Mappen skal inkludere fire tekster:

  • Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 1
  • Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 2
  • Beskrivelse og kritisk evaluering av undervisningsopplegg knyttet til modul 3
  • Refleksjonsnotat knyttet til modul 4

Det gjøres en samlet vurdering av tekstene i mappa.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet. Mappen kan leveres inn til ny vurdering i omarbeidet form i starten av påfølgende semester.
  • Earlier years and semesters for this topic