Slik blir du bedre til å kommunisere
Skriv så folk forstår
Når du formulerer en tekst, ønsker du at andre skal forstå deg og ha nytte av det du skriver. Det gjelder uansett om det er en artikkel, en nettside, en presentasjon, en plan eller en e-post. For å lykkes, bør du se for deg hvem du skriver til, og tilpasse teksten til han eller henne.
De fleste av oss – enten vi er akademikere, ledere eller fagfolk i administrasjonen – har vennet oss til en måte å skrive på som kan virke fremmed for andre. Vi tror vi skriver forståelig, samtidig som vi bruker begreper som andre ikke ville brukt. Og på veien mister vi leserne.
I staten skal vi bruke klarspråk. Det handler om å tilpasse språket til dem vi henvender oss til. Nedenfor finner du en språkprofil og ti klarspråktips som kan hjelpe deg med å bli lest og forstått.
Slik skriver vi – språkprofil
Vi i seksjon for kommunikasjon har utarbeidet en språkprofil for UiT (PDF).
Den er ment som et oppslagsverk som alle ved UiT skal kunne bruke og ha nytte av. Den viser hvordan du skriver klart, slik at mottakerene finner, forstår og kan bruke informasjonen.
Når skal du bruke språkprofilen?
Vi anbefaler at du bruker språkprofilen som en sjekkliste når du skriver/utformer
- e-poster
- informasjon til nettsider, eller utvikler nettsider og digitale skjema
- fagartikler og kronikker
- nyhetssaker og kunngjøringer
- stillingsannonser, planer og presentasjoner
Omtale av UiTs studiesteder
UiT har virksomhet på 11 steder over hele Nord-Norge. Den geografiske dimensjonen ved UiTs virksomhet skal uttrykkes og synliggjøres på en enhetlig måte. Følgende retningslinjer og prinsipp er førende for omtale og synliggjøring av UiTs lokaliteter: Lokalitet uttrykkes som et tillegg på formen «i » (NN arbeider ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø, Studietilbudet gis ved UiT i Narvik, Det viser forskning fra UiT Norges arktiske universitet i Alta, Seminaret finner sted ved UiT i Harstad). Følgende lokaliteter er omfattet av disse retningslinjene (merk at også kortformen UiT kan brukes):- UiT Norges arktiske universitet i Tromsø
- UiT Norges arktiske universitet i Alta
- UiT Norges arktiske universitet i Hammerfest
- UiT Norges arktiske universitet i Kirkenes
- UiT Norges arktiske universitet på Bardufoss
- UiT Norges arktiske universitet i Narvik
- UiT Norges arktiske universitet i Kabelvåg
- UiT Norges arktiske universitet i Harstad
- UiT Norges arktiske universitet i Bodø
- UiT Norges arktiske universitet i Mo i Rana
- UiT Norges arktiske universitet på Svalbard
10 tips for å bli lest og forstått
Nedenfor har vi satt opp en sjekkliste for klarspråk, som vi anbefaler at du bruker når du skriver og utvikler digitale tjenester. De fleste av tipsene finner du igjen i språkprofilen og på klarspråksidene til Språkrådet.
1. Se for deg hvem du skriver til |
2. Få tydelig fram hvorfor mottakeren skal lese teksten |
3. Lag hoved- og mellomoverskrifter som oppsummerer hovedpoengene |
4. Skriv korte setninger, si én ting om gangen, og sett punktum |
5. Skriv aktivt – fortell hvem som gjør hva |
6. Unngå substantivsjuken som i «vi har foretatt en vurdering» |
7. Velg ord du bruker når du snakker |
8. På nettsider, lag beskrivende lenker med ord som målgruppene kjenner |
9. Skriv korte sammendrag av dokumenter og forskrifter du henviser til |
10. Les korrektur og bruk denne sjekklista |
Les mer!
På nettredaktor.no får du flere tips til hvordan du skriver gode nettekster.
I de språkpolitiske retningslinjene til UiT kan du lese om når vi skal bruke norsk, samisk og engelsk.
Trenger du hjelp og rådgivning? Kontakt faggruppe formidling.