Fredsforskere vil ha deg med på konferanse om flyktningestrømmen

Mens flyktningestrømmen mot Europa øker kommer fredsforskere fra hele verden til UiT i Tromsø for å diskutere løsninger. De vil gjerne at også du deltar på konferansen «The Framing of Europe: Peace Perspectives on Europe’s Future».
Brøndbo, Stig
Published: 24.08.15 00:00 Updated: 20.08.15 13:38

– Alle som deltar på konferansen vil få anledning til å prate med og diskutere problemstillingene med både hovedtalerne og andre deltakere, sier Vidar Vambheim. Foto: Stig Brøndbo

– De som tror at flyktningestrømmen vil gå over av seg selv, tar feil. Jeg tror at vi knapt har sett begynnelsen og strømmen av mennesker i nød kommer til å være et tema i mange år framover. Derfor tenker jeg at det viktig at også vi i Norge får en grunnleggende forståelse for hvorfor flyktningene kommer, og jeg håper at så mange som mulig vil delta på konferansen. Den er åpen for alle som vil delta, sier førsteamanuensis Nils Vidar Vambheim, som jobber ved Senter for fredsstudier ved UiT Norges arktiske universitet.

Piggtråd

Hver uke setter flere tusen flyktninger kursen mot Europa, og EUs grensekontrollorgan Frontex melder om 107.500 migranter i juli, skriver Aftenposten. Mange dør i det de forsøker å ta seg over Middelhavet med båt, andre krysser grenser til nabolandene sine og legger ut på lange vandringer.

– Vi har alle sitt bildene av de overfylte båtene og hører de tragiske historiene. Flyktningestrømmen er et tema i hele Europa, og vi er nødt til å finne en løsning – for så lenge det er lokale forhold som driver menneskene på flukt vil det ikke nytte å sette opp verken murer eller piggtrådgjerder rundt Europa, mener Vambheim.

Omkamp

Mens politikere i Europa diskuterer løsninger som piggtrådgjerner og høye murer, har flyktningeproblematikken blitt en valgkampsak i Norge. Norge sa tidligere i år ja til å ta imot 8000 syriske flyktninger, men sterke politiske røster i regjeringspartiet Frp ønsker nå at norske kommuner skal boikotte dette vedtaket. De vil heller hjelpe folk der de er. Til konferansen kommer representanter fra land som gjør nettopp det, flere naboland har tatt imot millioner av flyktninger.

– Itr Toksöz fra Dogus University i Istanbul er en av hovedinnlederne på konferansen, og hun kommer blant annet til å snakke om Tyrkia sin rolle som Europas grense mot Syria. Tyrkia har tatt imot millioner av flyktninger og har en spesiell rolle som Europas nærmeste nabo til Syria-konflikten, sier Vambheim.

PRIO

Andre hovedtalere på konferansen er blant andre professor Johan Galtung, direktør Aude Fleurant fra Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), professor tidligere forsvarsminister i Nederland og styremedlem ved European Center for security studies, Willem Eekelen, forskningsdirektør og professor Pavel Baev fra Peace Research Institute i Oslo (PRIO), Helge Lurås, grunnlegger og direktør ved Senter for internasjonal og strategisk analyse (SISA) og Mohammad Abdiker, direktør ved Department of Operations and Emergencies, IOM.

Samarbeid

Konferansen er et samarbeid mellom The European Peace Research Association (EuPRA) og UiT og samler mer enn 50 av verdens ledende fredsforsker i Tromsø 2.- 4. september.

– Alle som deltar vil få anledning til å prate med og diskutere problemstillingene med både hovedtalerne og andre deltakere, sier Vambheim.

Deltakeravgiften er på 100 Euro.

Her finner du programmet.

Her kan du melde deg på.

Brøndbo, Stig
Published: 24.08.15 00:00 Updated: 20.08.15 13:38