Det norske rettssystemet blir stadig likere EUs

Vi hører ofte om EU-regler som påvirker hverdagslivet her hjemme. Er rettssystemet vårt i ferd med å bli likere EUs ?
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Published: 16.11.15 00:00 Updated: 16.11.15 09:03

Deltakerne på workshop fra 10 EU/EØS-land mener Eu-reglene påvirker de nasjonale reglene i stor grad. Fra v. bakerst: Anna Piszcz, Anna Nylund, Piet Taelman, Isabelle Després, Aleš Galič, Viktória Harsági. Foran fra v: Erik Eldjarn, Neil Andrews, Clement Petersen, Anna Wallerman. Foto: Trude Haugseth Moe.

– EU-retten påvirker alle europeiske lands domstoler i veldig stor grad, forteller Anna Nylund, professor ved Det juridiske fakultetet på UiT.

Hun arrangerte nylig en workshop med rettsforskere fra 10 forskjellige EU-og EØS-land der man diskuterte nettopp hvordan EUs rettssystem påvirker de enkelte medlemslandene.

Alle landene rapporterte om at EU-retten påvirket deres nasjonale domstoler i stor grad, men på noe forskjellige måter.

– De nordiske landene reagerer ganske likt fordi de har like systemer, mens England reagerer på en annen måte, og Frankrike på en tredje, forklarer Nylund.

Skjulte regler

Professor Anna Nylund: Norges rettssystem blir likere EUs. Men helt likt blir det nok ikke. Foto: Trude Haugseth Moe.

Dommerne i de nasjonale domstolene har for øvrig ofte vanskelig for å forstå at EU-retten påvirker, fordi reglene på en måte er skjulte.

Nylund gir som eksempel angrefristloven med 14 dagers returrett ved handel på nett eller telefon, som er en EU-lov. Om en klagesak på et kjøp skulle havne i retten i Norge, så er dommeren nødt til aktivt å spørre om saken kan knyttes til EUs angrefristlov ved handel på nett/telefon, fordi angrefristloven ikke gjelder ved kjøp i vanlig butikk.

– Reglene er ofte skjulte under andre ting, som for eksempel et direktiv om forbrukeravtaler, men så har det betydning også for domstolsprosessene – derfor blir det litt komplisert, forklarer professoren.

Gnisser mot hverandre

Det fins altså egne europeiske regler, pluss nasjonale regler, og vi ender opp med doble sett regler for mange ting.

– Du har to forskjellige regelverk som gnisser mot hverandre, sier Nylund.

– Var det enklere før EØS?

– Ja, det var det – men dette er en helt nødvendig del av EØS.

EU-regler til inspirasjon

En del land endrer aktivt sine regler så de blir mer like EUs.

For Slovenia har EUs regelverk vært mer til inspirasjon enn til frustrasjon, ifølge professor Aleš Galič fra Universitetet i Ljubljana, som deltok på seminaret.

– Som et post-kommunistisk land trenger vi reformer, og vi ser til EUs rettssystem som inspirasjon til å reformere vårt eget, forteller professor Galic.

Han har hatt stor nytte av workshopen, for å høre andre lands erfaringer, og fordi rettssystemet har en slik avgjørende betydning for landet.

Likere – men ikke helt likt

Går det mot at både Norge og alle de europeiske landene får mer og mer like regler?

– Ja, det skjer helt klart, mener Anna Nylund.

Så om 50 år har hele EU likt rettssystem?

– Nei, det vil vi nok ikke.  Når ikke USAs 52 delstater har samme rettssystem, så kommer nok ikke Europa til å få det heller, smiler Nylund.

Er rettssystemet vårt i ferd med å bli likere EUs? Ja, ifølge rettsforsker. Foto: Colourbox.
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder