Styrker forskningssamarbeidet

UiT Norges arktiske universitet og Norsk Polarinstitutt har i dag signert en ny samarbeidsavtale.
Aarskog, Karine Nigar
Published: 23.05.16 10:00 Updated: 23.05.16 10:33

Direktør i Norsk Polarinstitutt, Jan Gunnar Winther og UiT-rektor Anne Husebekk bekreftet avtalen med signering, håndtrykk og klem. Foto: Karine Nigar Aarskog

Avtalen legger til rette for et økt faglig samarbeid innen arktisk forskning, undervisning, innovasjon og formidling.

– Tromsø er et knutepunkt for arktisk forskning, og det er viktig for oss å ha et samarbeid med Polarinstituttet med et arktisk forskningsfokus. Vi har felles prosjekter knyttet til Polhavet og Barentshavet, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

Les også: Skal lede forskningsprosjekt til 800 millioner kroner

– Samarbeidet mellom to store aktører med ståsted i Tromsø blir med dette mer konkret, og vi ser fram til at vi i fellesskap kan skaffe mer kunnskap om Arktis og klima, spesielt på et så viktig område som det marine miljøet, sier direktør i Norsk Polarinstitutt, Jan Gunnar Winther.

Jan Gunnar Winther (t.h.), Anne Husebekk, forskningsdirektør i Norsk Polarinstitutt, Nalan Koc og seniorforsker Haakon Hop på dagens signeringsmøte.
Jan Gunnar Winther (t.v.), Anne Husebekk, forskningsdirektør i Norsk Polarinstitutt, Nalan Koc og seniorforsker Haakon Hop på dagens signeringsmøte. Foto: Karine Nigar Aarskog

Ny professor II
Seniorforsker Haakon Hop ved Norsk Polarinstitutt blir professor II ved UiT som en følge av avtalen og skal jobbe 20 prosent ved UiT de tre neste årene. Hop blir en del av miljøet ved Institutt for arktisk og marin biologi ved UiT.

– Vi har lang tradisjon for professor II-stillinger hos hverandre, sier Anne Husebekk.

– Min stilling ved UiT vil bygge på samarbeidet innen arktisk marin økologisk forskning og utdanning som vi har utviklet gjennom forskningsgruppa ARCTOS i løpet av det siste tiåret. Stillingen vil øke potensialet for tettere samarbeid mellom UiT og Norsk Polarinstitutt med hensyn til utvikling av et potensielt senter for fremragende forskning – Centre for ecosystem studies in the new Arctic Ocean (New Arctic) – og felles forskningsprosjekter med forskningsskipet "Kronprins Haakon", sier Haakon Hop.

Enklere samarbeid
Det praktiske samarbeidet i avtalen skal skje på forskernivå, blant annet gjennom årlige fagmøter hvor forskerne møtes for å diskutere felles strategier, samarbeid om søknader og konkrete prosjekter.

– Denne avtalen er viktig og gjør et direkte samarbeid mellom forskerne på de to institusjonene enklere. Norsk Polarinstitutt er en stor og viktig samarbeidspartner, og denne avtalen er forhåpentligvis en start på et tettere samarbeid framover, sier biologiprofessor ved UiT, Jørgen Berge.

Les også: Skal bli verdensledende i Arktis

Viktig klimaforskning
Det skal etableres et samarbeidsutvalg med to representanter fra hver institusjon. Utvalget skal lage en årsplan med tiltak som skal bidra til å styrke forskningssamarbeidet, øke innovasjonsgraden, styrke rekruttering og formidling, samt svare på utfordringer i næringsliv og forvaltning.

– Vi ser på dette som et startskudd til et nærmere og bedre samarbeid som vil være positivt på flere områder innenfor klima- og miljøforskning, med resultater som vil spilles inn til både nasjonale og globale beslutningstakere, sier Winther.

Aarskog, Karine Nigar
Published: 23.05.16 10:00 Updated: 23.05.16 10:33