Lanserte havrettsbok i Fredspalasset

Den nye boka til KG Jebsen-senter for havrett ble lansert i ærverdige og passende omgivelser: i Fredspalasset i Haag der Den internasjonale domstolen holder til, på selveste 17. mai!
Moe, Trude Haugseth
Published: 23.05.18 00:00 Updated: 23.05.18 15:17
Tromsø

Fredspalasset i Haag, hvor boklanseringa til KG Jebsen-senter for havrett ble holdt  17. mai.. Foto: Colourbox

På torsdag – selveste 17. mai – var det lansering av boka «Maritime Boundary Delimitation: The Case Law. Is It Consistent and Predicable?» redigert av Alex Oude Elferink, Signe Busch og Tore Henriksen ved KG Jebsen-senter for havrett ved Det juridiske fakultet på UiT.

Lanseringa foregikk i Fredsplasset i den Haag i Nederland. I dette bygget holder Den internasjonale domstolen – en av FNs hovedorganer–  til, så dette er stedet hvor mange av tvistene om maritime grenser er blitt behandlet og avgjort.

Bok om maritime grenser

Boka om maritime grenser vakte interesse i Haag.

Tore Henriksen, leder for KG Jebsen-senter for havrett, er en av tre redaktører til boka som ble lansert i Fredspalasset i Haag 17. mai. Foto: Trude Haugseth Moe

I boka blir internasjonal rettspraksis om fastsettelse av maritime grenser analysert. Spørsmålet er om utviklingen går mot en mer ensartet og forutsigbar praksis eller om det vil bli stor grad av dommerskjønn.

– Fredspalasset var det perfekte sted å lansere denne boka, siden det er her Den internasjonale domstolen holder til. I tillegg holder voldgiftdomstoler sine muntlige forhandlinger her. De fleste grensesakene er også behandlet her, forteller professor og leder for havrettssenteret, Tore Henriksen.

Dommere og diplomater

Lederen for havrettssenteret var fornøyd med at om lag 25 personer fra domstol og det diplomatiske korpset i Haag var møtt opp til boklanseringa.

– Temaet er svært aktuelt og trakk derfor trolig folk, mener Henriksen.

Alex Oude Elferink (t.v.) overrakte et eksemplar av boka til dommer Peter Tomka ved Den internasjonale domstolen i Haag, under lanseringa. Foto: Privat

Under lanseringa holdt Professor Alex Oude Elferink  og professor Yoshifumi Tanaka fra Københavns Universitet innlegg. De har begge bidratt med hvert sitt kapitel til boka. Innleggene ble fulgt opp av spørsmål og kommentarer fra publikum.

Et eksemplar av boka ble overlevert fra Alex Oude Elferink til dommer Peter Tomka ved Den internasjonale domstolen.

Moe, Trude Haugseth
Published: 23.05.18 00:00 Updated: 23.05.18 15:17