UiT vil ha innspill til ny strategi

UiT Norges arktiske universitet har startet jobben med å meisle ut en ny strategi som skal gjelde fra 2022 til 2030. – Vi trenger innspill fra så mange som mulig for at dette skal bli bra, sier UiT-rektor Dag Rune Olsen.

Portrett
Rektor Dag Rune Olsen ber om innspill Photo: Kjetil Rydland / UiT
Portrettbilde av Rolland, Tomas
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Published: 08.11.21 15:32 Updated: 31.01.22 12:16
About UiT

– Den nye strategien vår skal ligge til grunn for alt vi gjør, og skal drive oss fremover og posisjonere oss som et ledende universitet nasjonalt og internasjonalt. Jeg er derfor veldig glad for at arbeidet er i gang og oppfordrer alle til å bidra inn i dette viktige arbeidet, sier Dag Rune Olsen, rektor ved UiT Norges arktiske universitet.

Olsen er opptatt av å engasjere bredt i arbeidet med ny strategi, og håper så mange som mulig bidrar med innspill i tiden fremover. Han legger spesielt vekt på at det er ønskelig med samarbeid med og innspill fra eksterne aktører.

– Som en stor samfunnsaktør er vi helt avhengig av å ha et tett og godt samarbeid med verden rundt oss. Og skal vi klare å levere det samfunnet trenger så må vi vite hva som forventes av oss. Når vi lager ny strategi så er det derfor viktig for oss at de som ser oss utenfra faktisk mener noe om hvilken retning vi skal drive forskning og utdanningsfeltet fremover, sier Olsen.

Han oppfordrer derfor så mange som mulig til å gi innspill til prosessen, enten gjennom nettsiden for prosjektet eller ved å sende en e-post til strategi@uit.no.

Arbeidet med ny strategi er delt inn i fire hovedfaser:

Hvor er vi? Status

Status: Dette arbeidet er i satt i gang, skal være fullført innen slutten av november 2021.

Hvor skal vi? Ambisjoner og innsatsområder

Status: Dette arbeidet er i satt i gang og det skal være fullført innen midten av desember 2021. I løpet av januar skal det arrangeres en rekke høringsmøter der det åpnes for innspill på forslagene. Dette annonseres nærmere.

Hvordan skal vi komme dit? Strategisk veikart

Status: Dette arbeidet starter i midten av januar 2022. Arbeidsgruppene skal levere sine rapporter i mars/april 2022.

Sluttprodukt – strategi for UiT 2022–2030

Status: Utkast til strategi sendes på høring våren 2022, før endelig strategi for UiT vedtas i juni.

Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Published: 08.11.21 15:32 Updated: 31.01.22 12:16