Tre søstre i samme masterklasse
De tre søstrene Gøril Indrevoll, Lena Indrevoll og Cathrine Guttormsen tar samme masterutdanning ved UiT i Alta. Våren 2024 skal masteroppgaven være levert etter to år intensivt digitalt masterstudium.
Nesten uten å vite om hverandres planer for studiene fra denne høsten, viste det seg når de tre søstrene snakket sammen at de alle tre hadde søkt seg inn på masterstudiet i sosialt arbeid ved UiT i Alta. Fra før bor søsteren Marit Indrevoll i Alta hvor hun arbeider som psykolog. Og som ikke det var nok, de fire søstrene har også tre brødre. To av dem vektere, mens tredjemann er arbeidssøker.
Denne uka har de tre sammen med sine medstudenter den eneste fysiske samlingen i sturidet så langt. Hele masterstudiet er nemlig digitalt.
Nordnorske studenter
– Det som er spesielt for årets masterstudium er at de aller fleste kommer fra ulike kommuner i Nord-Norge. Vi har en overvekt av studenter fra Tromsø, en del fra Alta og fra Porsanger og Harstad blant annet, sier førsteamanuensis ved UiTs institutt for barnevern og sosialt arbeid, Wenche Kjæmpenes.
Hun er faglig koordinator for masterstudiet. Selv om studiet er heldigitalt, foruten denne første fysiske samlingen, er det er fulltidstudium. Noen velger å ta masterstudiet ved siden av jobb, mens andre har permisjon for å studere på heltid.
De tre søstrene som henholdsvis jobber som baseleder ved SFO og er førskolelærer (Gøril), støttepedagog i barnhage og utdannet barnvernpedagog (Lena) og den yngste av de tre søstrene, Cathrine arbeider som rådgiver i NAV.
Inkluderende gjeng
– Hvorfor har dere valgt dette studiet?
De tre oppsummerer grunnene for å søke på denne måten: De vil øke sin kompetanse, skaffe seg større innsikt i fagområdene, sikre seg faglig påfyll i et interessant tema og så har de alle tre interesse for fagfeltet, forteller de.
Wenche Kjæmpenes forklarer at hele gruppen av masterstudenter synes å være en inkluderende gjeng med høg kompetanse.
– Fint er det også at vi får masterstudenter som kommer fra andre profesjoner enn bare de sosialfaglige, sier Kjæmpenes.
Gøril Indrevoll sier hun allerede etter bare et par dager føler at gruppa er inkluderende og innføringen de har fått så langt gjør at studiet virker interessant.