Berger pilotutdanningen på Bardufoss

Regjeringen sikrer den offentlige pilotutdanninga på Bardufoss i det reviderte nasjonalbudsjettet. – Gode nyheter for et land som trenger piloter med arktisk kompetanse, sier rektor.

Et lite, hvitt fly parkert på en rullebane, med sol og fjellandskap i bakgrunnen.
Et av flyskolens elektriske fly på flyplassen i Bardufoss. Photo: Tomas Rolland / UiT
Portrettbilde av Bakkevoll, Geir Heggås
Bakkevoll, Geir Heggås geir.h.bakkevoll@uit.no
Published: 10.05.24 08:39 Updated: 10.05.24 08:53
About UiT Studentliv / Studier Technology

UiT har lenge varslet at den statlige finansieringen av pilotutdanningen på Bardufoss er for svak. I det reviderte nasjonalbudsjettet styrker regjeringen finansieringen av bachelorprogrammet med 7,5 millioner kroner.

Må doble dagens tildeling

 – Dagens nyhet viser at regjeringen ser verdien av en offentlig pilotutdanning i nord. Herfra får norske flyselskap piloter som er trent for å fly i arktisk vær og klima. Det vet vi er viktig for blant annet luftambulansen i Nord-Norge, sier rektor Dag Rune Olsen ved UiT Norges arktiske universitet.

En rekke unge mennesker i flyveruniform poserer mellom to småfly på en rullebane om vinteren.
Ferdigutdannede piloter fra UiT i 2016. Foto: Dag-Helge Karlsen

UiT har derfor bedt om en styrket statlig finansiering på minst 15 millioner hvert år for å beholde Bardufoss som base for flytrening, stab og vedlikehold av flyflåten.

Olsen regner derfor med at 7,5 millioner på årets reviderte nasjonalbudsjett betyr dobbelt så mye fra og med neste års statsbudsjett.

Populært studium

Vårens opptak til pilotutdanninga på Bardufoss har 248 søkere, til 12 plasser. Fordi finansieringen av utdanningen har vært så svak, har UiT vært usikre på om de kunne ta opp nye studenter.

Med dagens nyhet går UiT videre med opptaket, slik at de 60 beste søkerne blir invitert til intervjuer og videre tester. I august starter 12 av dem på utdanningen, og da får de fly med Bardufoss som hovedbase.

– Det er en del av UiTs samfunnsoppdrag å utdanne kandidater med en unik arktisk kompetanse. Hvis regjeringen styrker økonomien til pilotutdanningen slik den nå legger opp til, kan vi fortsette med det, sier Olsen. 

Uten en styrket finansiering måtte UiT vurdert en vesentlig billigere måte å drive pilotutdanningen på. En nærliggende løsning kunne vært at universitetet gjorde en avtale med en privat flyskole et annet sted i landet for å gi studentene flytrening.

– Nå ser det ut til at vi slipper dette, og det er gode nyheter for en landsdel og et land som trenger piloter med arktisk kompetanse, sier Olsen.

Et hvitt og grønt fly inn for landing i ruskevær. Opprørt sjø og fjell i bakgrunnen.
Luftfart i Norge kan være krevende. Her er går et fly inn for landing i Svolvær. Foto: Tomas Rolland / UiT
Bakkevoll, Geir Heggås geir.h.bakkevoll@uit.no
Published: 10.05.24 08:39 Updated: 10.05.24 08:53
About UiT Studentliv / Studier Technology