Tednet - Teacher education network

Andre uke i New Zealand (5.-10. trinn)

Kia ora!

Denne uken startet vi i praksis for fullt, og har fått blitt kjent med klassene våre, praksislærerne og skolen. Alle seks studentene er utplassert i sammenslåtte year 5 og year 6 klasser, med ca. 27 elever og 1 lærer i hver klasse. I New Zealand foregår det for tiden en utfasing av gammel læreplan, og timeplanen ved skolen er derfor annerledes enn normalt. Alle skoledager varer fra 08:55-15:00, og består av kjernefagene reading, writing og math. For utenom dette brukes den siste timen hver dag på enten arts (K&H) eller kroppsøving, alt ettersom hva praksislærer bestemmer. Dette er en struktur som er veldig annerledes enn det vi kjenner fra norsk skole, ettersom det ikke er noen konkrete undervisningsfag foruten om matte, men mer overordnede kjernefag. I morgensamling og tavleundervisningen sitter elevene på gulvet, og i annen undervisning eller oppgaveløsning kan de sette seg vilkårlig på gruppebord eller enkeltpulter. Morgensamlingene og første blokk med undervisning kan ofte vare opptil 1-1,5 time hvor elevene ofte kun sitter og lytter, og/eller er svært lite delaktige. Lærerne på skolen er også mer autoritære enn det vi har erfart i Norge, men elevene her har på generell basis også en større respekt for lærere og andre voksne.

På slutten av fredagen samlet hele skolen seg ute i skolegården for å ha sin ukentlige assembly. Denne fredagen var det praksisklassen til Andrea og Tord som hadde ansvar, og de viste fram forskjellige ting de hadde laget i kunst og håndverk. I tillegg til at noen av elevene viste frem arbeidet sitt og sang for resten av skolen, fikk flere elever fra forskjellige trinn diplomer. Diplomene handlet ikke kun om faglige utmerkelser, men bl.a. om gode gjerninger og hyggelige ting elevene hadde gjort. En av elevene i Sofie og Veslemøys praksisklasse fikk et diplom fordi han hadde brukt alliterasjon i tekstene hans.

Assemblyen i seg selv krever litt arbeid å planlegge og gjennomføre, men vi mener at dette kan være en fin måte å få elevene til å øve seg på å snakke foran andre og at det vil gi elevene en annen type eierskap over egne verk. Det nærmeste man kommer til et slikt diplomopplegg i Norge er gullstjerne i boka. Slikt kan bidra til ytre motivasjon, som vil gjøre at elevene kanskje vil jobbe enda litt mer for å kunne få diplom selv. Det virket også som at denne typen begivenhet hadde en veldig samlende effekt på skolen/elevgruppen, hvor fellesskapsfølelse ble dyrket på tvers av aldersgruppene.

Når vi ikke er opptatt med skolearbeid, prøver vi å fylle dagene med å oppleve det Auckland har å by på av natur og attraksjoner. Etter vi var ferdig i praksis for dagen på onsdag, dro vi hele gjengen inn til byen og gikk tur opp Mount Eden, en 200 meter høy inaktiv vulkan med flott utsikt over byen. På lørdagen var fem av oss på Zip-Line på øya Waiheke. Etter Zip-Linen gikk vi gjennom skogen i området og guidene pekte ut forskjellige typer planter, trer og fugler som kun finnes i New Zealand. Senere på dagen dro en gruppe av oss for å oppleve hvordan utelivet var her til lands.

Vi storkoser oss, og gleder oss masse til ukene som kommer!


Andrea, Hanne Lovise, Judith, Sofie, Tord og Veslemøy