Tednet - Teacher education network

Tredje uke i New Zealand (5.-10. trinn)

Kia Ora!  

Mens vi skriver dette blogginnlegget har fire av oss (Andrea, Hanne Lovise, Judith og Veslemøy) nettopp kommet hjem etter å ha brukt en helg på å besøke Hobbiton, filmsettet som ble brukt til Ringenes Herre og Hobbit filmene, glowworm caves i Waitomo og diverse andre ting. Vi også hatt overnatting på et båt-motell, noe som var like interessant og sprøtt som det høres ut. Tord fikk også vært innom Hobbiton og har i tillegg fått hoppet i strikk.  

Vi har allerede snakket kort i bloggen om klasseledelse og hvordan skolen er organisert, men tenkte å gå nærmere inn på det nå. 

Skolen er delt inn i tre hovedtrinn, Junior, Middle og Senior School. Junior School deles igjen inn i New Entrant, Year 1, Year 2 og Year 3, altså hvilket årskull de er i. Klassene i Junior School heter Mataī «nummer», slik som vi i Norge for eksempel ville sagt klasse 5A og 5B.  Middle School deles inn i Year 3 og Year 4, og klassene heter Kahikatea «nummer». Senior School, der vi er, deles inn i Year 4, Year 5 og Year 6, og klassene heter Rimu «nummer».  Som nevnt i første blogginlegg så kan hver enkelt klasse være aldersblandet, altså at det kan være elever som tilhører Year 5 og Year 6 i samme klasse. Aldersblandede klasser er en praksis som også finnes i Norge, men som ikke er like utbrett. Aldersblanding kan potensielt by på utfordringer i forhold til planlegging, men vi har ellers ikke notert oss noen andre signifikante utfordringer enn det, hvert fall ikke på Senior School. 

I hver klasse på Senior School er det en lærer som er kontaktlærer og har alle fagene med klassen. I timene kan klassene også ha tilgang på andre ansatte på skolen, som assistenter og pedagoger, men dette gjelder ikke alle.  

Noe vi har lagt spesielt merke til i løpet av praksisen er at det er et tydelig fokus på nivådifferensiering i klasserommene. Elevene har blitt plassert i grupper i fagene writing, reading og math basert på hvilket nivå de holder i faget, og gruppene får ulike arbeidsoppgaver til hver time som er ment å være tilpasset deres nivå. Denne inndelingen henger på veggen i klasserommene, med elevenes navn under gruppa de tilhører. Elevene virker å være klar på at inndelingen er basert på nivå, og ikke bare er tilfeldig. Dette er noe vi ikke kan huske å ha sett eller opplev i Norge. Vi har sett nivådifferensiering, men vi føler at det ikke skjer like åpenlyst som den gjøres på skolen i New Zealand.  

En annen ting vi har fått sett og hørt om er at de i New Zealand har en ordning på barneskolene som går ut på at hver lærer har et antall «relief days» i løpet av skoleåret. «Relief days» går ut på at det er en «relief teacher» som kommer inn og tar over en lærers klasse og fag for dagen. Læreren er fortsatt på jobb, men de er fritatt fra klasserommet sitt. Denne ordningen har vi ikke hørt om i Norge, men den virker interessant og lærerne ser ut til å dra nytte av den. 

Vi har det fortsatt veldig fint, og gjør oss klare for siste fulle uka her i New Zealand!  

Andrea, Hanne Lovise, Judith, Sofie, Tord og Veslemøy