Student activities

Skolelaboratoriet i realfag og teknologi
Tilbake til elevaktiviteter Ressurser Om skolelaboratoriet Læreraktiviteter Elevaktiviteter

Teknologi, vitenskap og samfunn?

3945584-satellite-at-the-earth-orbit-on-abstract-technology.jpg
Vi omgis av teknologi i vår hverdag og det har hatt stor betydning for samfunnsutviklingen. Mye er bra, men ikke alt. Gir teknologi utvikling og fremskritt, og i så fall for hvem? Hvordan forholder vi oss til vår teknologiske hverdag? Hvilke krefter styrer den teknologiske utviklingen? Hva er sammenhengen mellom vitenskap, teknologi og samfunn? Hvem har kontrollen - teknologien eller mennesket?

I denne øvelsen komme vi ikke med svarene, men oppfordrer elevene til å være med å både stille spørsmålene og diskutere svarene. Unge i dag må ha et kritisk blikk for det de omgir seg med i hverdagen sin. Det å bidra på en konstruktiv måte i samfunnsdebatter, være i stand til å argumentere og reflektere er viktige egenskaper for fremtidens voksne.

Vi kan utføre medisinske mirakler, vi flyr kloden rundt enten i fly eller med bilder fra de mange satellitter som kretser over oss. Vi kan snakke og «videochatte» med hverandre fra hver vår side av kloden, og en stemme på telefonene kan fortelle deg hvor du skal navigere i fremmede byer. Energi kan omformes og flyttes fra der det produseres til der noen trenger den.

I tillegg til å forandre hverdagen vår, har teknologi hatten sentral rolle i utviklingen naturvitenskapelig kunnskap. Det har gjort oss i stand til å «se» atomer, måle usynlige krefter, komme dypere i forståelsen av hvordan verdensrommet er bygd opp, forenkle analyser osv. Mange nye vitenskapelige oppdagelser oppnås ved datasimuleringer og analyse av store datamengder, blant annet kunstig intelligens. Man kan altså til en viss grad si at man er avhengig av teknologi for å få utført mange viktige forskningsoppgaver.

Kritisk tenkning og etisk bevissthet vil være i fokus, og opplegget vil passe for alle nivå.

Dette opplegget berører kompetansemål som f.eks.:

Teknologi og forskningslære:

  • drøfte etiske problemstillinger knyttet til teknologisk utvikling
  • drøfte etiske problemstillinger knyttet til forskning, naturvitenskap, teknologiutvikling og bruken av teknologi i samfunnet

Fagområde: Biologi, Fysikk, Teknologi og forskningslære 2, Kjemi, Matematikk, Programming
Type aktivitet: Forelesning
Skolefag: Biologi 1, Biologi 2, Fysikk 1, Fysikk 2, Informasjonsteknologi 1, Informasjonsteknologi 2, Kjemi 1, Kjemi 2, Matematikk VGS, Naturfag VG1, Teknologi og forskningslære 1, Teknologi og forskningslære 2
Varighet: 60 - 90 min
Maks antall elever: 30
Målgruppe: Videregående

Klikk her for å melde på din klasse!