Universitetsstyret har vedtatt en digitaliseringsstrategi.
Den følger samme inndeling som Drivkraft i nord, universitets strategi mot 2020. Det er satt ned to utvalg som ser på digitalisering av hhv. forskning og utdanning, men vi ønsker at flere gode krefter
Vi tenger hjelp til å implementere denne og ønsker at alle som er interessert i digitalisering av utdanningsaktiviteten vår blir med oss for å bidra til å finne de gode tiltakene som bør prioriteres de neste tre årene.
Agenda for dagen
08:30 – Kaffe og frukt
09:00 – Kort introduksjon til dagens oppgaver og hva et digitalt øyeblikk kan være
09:15 – Et godt eksempel: "Nettbasert tjuvstart på studiene" - Professor Lena Lauritsen Bendiksen
09:45 – Gruppearbeid
11:00 – Gruppene presenterer sine funn kort
11:30 – Slutt
Arbeidsmåte
Hvordan vil utdanningene våre være når vi har nådd målene i digitaliseringsstrategien? Hva vil kjennetegne den gode utdanningen i 2020? Hvordan kan teknologi øke utdanningskvaliteten og bidra til at UiT blir et bedre universitet? Vi trenger gode innspill for å finne en retning i arbeidet med digitaliseiring av undervisning.
Som et verktøy for å få frem de gode ideene ønsker vi å samle så mange som mulig konkrete situasjoner der bruk av digitale verktøy gjør utdanningen vår bedre. Et digitalt øyeblikk er en situasjon der en underviser eller student bruker digitale verktøy til å gjøre en bedre jobb. Det er godt mulig at øyeblikkene ikke vil være realiserbare med dagens teknologi, men man kan se for seg at det vil være mulig en gang i fremtiden (den nære, ikke den helt fjerne)
Ett slikt eksempel kan være:
Dette er jo ikke et «øyeblikk», men kanskje heller en historie, men tanken er å samle så mange slike som mulig, og så etterpå identifisere hvilke teknologier og hvilken kompetanse vi kan trenge for å nå dette øyeblikket. Det er heller ikke noe mål at disse øyeblikkene skal være helt realistiske, men de skal vise hvordan vi kan bruke teknologi i vårt daglige arbeid.