Can Medicine Save the Planet?

På UNNs akademiske Onsdagsmøte denne uken holder Richard Horton foredraget "Can Medicine Save the Planet?". Horton er sjefsredaktør for et av verdens eldste, mest velkjente og respekterte medisinsk-vitenskapelige tidsskrift, The Lancet. Senere onsdag blir han utnevnt til æresdoktor ved UiT Norges arktiske universitet.

Dr. Richard Horton er halvt britisk, halvt norsk lege og sjefredaktør; verdenskjent for sitt intense engasjement for global helse, rettferdighet, mangfold og demokrati. Han har vært sjefredaktør for The Lancet fra 1995 og ledet tidsskriftet fram til dagens ledende internasjonale posisjon som vitenskaplig og samtidig svært samfunnsengasjert tidsskrift. Han er kjent for tydelige og kontroversielle publikasjoner om emner som Irak-krigen, genmodifiserte organismer og helseforholdene for det palestinske folket bl.a. gjennom publiseringen av "An open letter for the people of Gaza" (2014). Richard Horton var initiativtaker og drivkraft for utviklingen av "The Lancet Palestinian Health Alliance" - et stort nettverk av palestinske og internasjonale forskere som arbeider for å belyse, analysere og evaluere helsetjeneste og helsetilstanden for palestinere og utvikle evidens-basert helsepolitikk og praksis i okkupert Palestina.
Richard Horton er svært engasjert i utviklingen av global og bærekraftig helse (planetary health). Han oppfordrer helsearbeidere og universiteter i alle land til å engasjere seg i en felles kamp for 'helse for alle' og FNs tredje bærekraftmål: "Good health and well-being". Han bruker The Lancet som en plattform for å fremme mangfold, demokrati og globalisme også innen medisinen. Horton har skrevet for andre tidskrift, inkludert The ObserverThe Times Literary Supplement og The New York Review of Books. - og bok om moderne medisinske kontroverser: Second Opinion: Doctors, Diseases and Decisions in Modern Medicine (2003).
Benytt anledningen onsdag til å høre en av vår tids mest engasjerte medisinske kapasiteter forelese om intet mindre enn planetens framtid.
Innledning ved Mads Gilbert, klinikkoverlege/prof.dr.med., Akuttmedisinsk klinikk UNN.

When: 26.09.18 at 08.00–09.00
Where: Auditorium UNN A-fløya, plan 5, rom A3 503