Frokost & Radiokino: «I Elsa Laulas fotspor gjennom Sápmi». En radioserie med samiske kvinnestemmer

Fredag 23. november inviterer Senter for samiske studier til frokost og Radiokino, samlytting til deler av radioserien «I Elsa Laulas fotspor gjennom Sápmi – 100 år med samisk rettighetskamp».

I Elsa Laulas fotspor gjennom Sápmi - En radiodokumentar. Illustrasjon: Astrid Fadnes
Tid: Fredag 23. novemeber 2018, kl. 08:30-10:30
Sted: Árdna - universitetets samiske kulturhus, UiT Tromsø
Servering: Frokost og kaffe/te.
På grunn av frokostserveringen ønsker vi påmelding til arrangementet innen onsdag 21. november. Benytt påmeldingslink.

Elsa Laula Renberg ble særlig trukket fram og kjent under 100-årsjubileet for det første samiske landsmøte i 1917 som hun var en avgjørende pådriver for. I dag er hun for mange blitt et symbol på samisk kamp.

I radioserien har samiske kvinner, som på ulike måter forvalter den samiske arven innenfor Sápmi i dag, delt sine fortellinger. Med et bredt tematisk spenn skildrer de fire episodene alt fra kampen om naturressurser, kolonisering, fornorskning og rasebiologi til språk, kunst og kultur. Mange av sakene Elsa Laula kjempet for hundre år tilbake, viser seg aktuelle også i dag.

Produsentene innleder om prosjektet og episodene vi skal få høre. Deretter blir det samlytting til 2 episoder á 25 min. Etterpå er det mulighet for spørsmål og kommentarer.

Buerie båeteme! Velkommen!

Mer info om prosjektet: https://elsalaulasfotspor.com/

When: 23.11.18 at 08.15–10.30
Where: Árdna, UiT Romsa/Tromsø