Samenes historie fra 1751 til 2010: Lanseringsseminar

Endelig er bind to av Samenes historie klar for lansering! Boka Samenes historie fra 1751 til 2010 tar for seg samenes omskiftelige historie fra midt på 1700-tallet og fram til våre dager.

Basert på et omfattede og tverrfaglig forskningsmateriale presenterer forfatterteamet en helhetlig og oppdatert sammenfatning av utviklingstrekkene innenfor nyere samisk historie. På seminaret blir bokverket presentert av redaktørene Astri Andresen, Bjørg Evjen og Teemu Ryymin og kommentert av Cathrine Baglo.

Boka diskuterer inngående aktuelle spørsmål omkring fornorskingspolitikk, samiske rettigheter til områder og ressurser, utviklingen av tamreindriften, grenseforhold i nord og forholdet mellom den samiske minoriteten og storsamfunnet. Sentralt i framstillingen står samenes forhold til den nye, norske sentralmakten fra 1814 og framover. Forfatterne viser blant annet hvordan synet på samene endres i takt med samfunnsutviklingen.

Samenes historie fra 1751 til 2010 bygger på og problematiserer både eldre og nyere forskning innenfor etnografi, historie, religionsvitenskap og språkvitenskap og presenterer den til nå mest komplette oversikten over de siste 250 årene av samisk historie.

Seminaret er tilgjengelig både som fysisk seminar og via digital strømming. Pga smittevernrestriksjonene ved UiT må alle som ønsker å være fysisk tilstede melde seg på arrangementet via påmeldingsmodulen (oppe til høyre).

Ønsker du å følge seminaret digitalt gjør du det via denne lenka:

Det er satt av litt tid til spørsmål, vi gjør oppmerksom på at alle som følger lanseringen digitalt må sende inn sine spørsmål innen torsdag 4.2. kl. 23:00. Spørsmålene sendes til john.mcnicol@uit.no som også vil gjøre et utvalg hvis det blir mange spørsmål.

Kl.12.05: Velkomst ved John McNicol, instituttleder AHR, UiT

Kl.12.10: Knut-Vegard Bergem, hilsning fra Cappelen Damm Akademisk

Kl. 12.20 Redaktørene professor Astrid Andresen (UiB), professor Bjørg Evjen (UiT) og professor Teemu Ryymin (UiB) presenterer boka

Kl. 12.40 Historiker Steinar Pedersen: Historiens betydning for samiske samfunn

Kl. 12.50 Kulturelt innslag ved Fylkes-joiker Niko Valkeapää

Kl. 12:55 Pause

Kl. 13:10 Cathrine Baglo samtaler rundt boken med noen av forfatterne

Kl. 13:50 Spørsmål fra presse og tilhørere

Kl. 14:05 Sluttord fra professor Torjer Olsen, Senter for samiske studier, UiT.

Lanseringen er en del av samisk uke, https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=716014

When: 05.02.21 at 12.00–14.00
Where: Teorifagsbygget Hus 1, Auditorium 2