Illustrasjons-/bannerbilde for Kurs om metoder for helseundersøkelser i arbeidslivet / Course about methods for health surveys on occupational groups
Eugloh.eu

NORWEGIAN:

Epidemiologer forsker på utbredelse av sykdommer i deler av befolkningen. Mellom januar/februar 2024 holdes det et EUGLOH-kurs om hvordan helseundersøkelser gjøres på bestemte yrkesgrupper.

ENGLISH:

Epidemiologists research whether diseases are prevalent in parts of the population. Between January/February 2024, a EUGLOH course will be held about how epidemiological surveys are conducted on specific occupational groups.

NORWEGIAN:

Kurset omhandler fagmodulen occupational epidemiology (OE), hvor studenter kan få kunnskap om grunnleggende metodologiske konsepter og aktuelle emner innen faget yrkesepidemiologi.

Undervisningen skjer gjennom en aktiv og studentrettet tilnærming hvor det blir tilrettelagt for å styrke kompetansen innen faget.

Læringsmål

Deltakere kan forvente å bli aktivt involvert i kurset, hvor de skal jobbe i par og små grupper.

Etter å ha aktivt deltatt i kurset forventes det at deltakere skal kunne gjøre følgende:

• Definere OE i en global kontekst.
  • Stille en klinisk diagnose.
  • Kritisk vurdere vitenskapelig OE-litteratur når det gjelder mulige begrensninger pga. bias og uklarheter.
  • Avgrense et forskningsspørsmål til et OE-studium ved å bruke PICO- og FINER-kriterier.
  • Beskrive fordeler og ulemper ved de viktigste epidemiologiske forskningsdesignene. Redegjøre for grunnleggende konsepter for eksponeringsvurderinger innen OE, som inkluderer arbeidseksponeringsmatriser (job-exposure matrices - JEM).
  • Velge hensiktsmessige verktøy for å måle eksponering og resultater.
  • Reflektere over hensiktsmessige rekrutteringsmetoder for å oppnå et representativt utvalg i en populasjon som blir analysert.
  • Definere og forklare betegnelsen “sunn virkning på arbeidere» for å legge til rette for deres deltakelse i en vitenskapelig undersøkelse.

Dato: 29. januar 2024 – 1. februar 2024

Sted: Nettet

Målgruppe: Masterstudenter og stipendiater

Vert: Ludwig-Maximilians-Universität München, Tyskland

Studiepoeng: 3 ECTS og kursdiplom

Påmeldingsfrist: 14. januar 2024

Logo

Kurset er en av flere aktiviteter og utdanningstilbud som er tilrettelagt av EUGLOH-alliansen. Den er basert på et samarbeid mellom ni europeiske universiteter. Med EUGLOH kan studenter, universitetsansatte og forskere delta på seminarer, konferanser, kurs og utveksling, som er relatert til global helse.

ENGLISH:

The course builds on the module occupational epidemiology (OE), where students will be familiarised with the basic methodological concepts as well as current topics of occupational epidemiology via an active and student-centred learning approach. Furthermore, crucial competences for an epidemiologist will be developed.

Learning objectives

Participants can expect to get actively involved in the course, working in pairs and small groups. After active participation in the course, participants will be able to:

• Define OE in a global context.
  • Name clinical pictures in OE.
  • Critically evaluate scientific literature in OE with respect to potential limitations due to bias and confounding.
  • Define a study question for an OE study using the PICO and FINER criteria.
  • Describe advantages and disadvantages of the most important epidemiological study designs - mention basic concepts of exposure assessment in OE, including the use of job-exposure matrices (JEMs).
  • Select suitable instruments to measure exposure and outcome.
  • Reflect about suitable recruitment methods to obtain a representative sample of their study population.
  • Define and explain the ‘healthy worker effect’ - advance their group working skills in scientific collaboration.

Date: 29 January 2024 — 01 Feb 2024

Language: English

Location: Online

Target Group:  Master & PhD students

Host: Ludwig-Maximilians-Universität München, Germany

Certificate/ECTS: 3 ECTS and a certificate of attendance.

Registration deadline: 14 January 2024

Logo

The course is part of the educational activities offered by the EUGLOH alliance. It is based on the collaboration between nine European universities. EUGLOH makes it possible for students, university employees and researchers to participate in seminars, conferences, courses and exchange, which are related to global health.

Starts: 29.01.24 at 09.00
Ends: 01.02.24 at 16.30