Disputas Cand. psychol Martin Jensen Mækelæ

disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“The role of cognitive effort in decision-making and reasoning errors
Reasoning errors: Beyond insufficient effort - Implicating the Locus Coeruleus - Norepinephrine system.”

Avhandlingen er tilgjengelig her

The doctoral thesis

Disputasen vil bli strømmet

Opptak av disputasen vil være tilgjengelig i et døgn

The defense wil be streamed

A recording of the disputation will be available for 24 hours

NB! Prøveforelesning over oppgitt emne holdes kl. 12:15, torsdag 23.5 i auditorium Cerebellum, plan 9, MH-vest.

“What is the role of cognitive effort and motivation to expend effort in reasoning”

Prøveforelesningen vil også bli strømmet/the trial lecture will also be streamed

Populærvitenskapelig sammendrag av avhandlingen:

Mental anstrengelse kan påvirke beslutningene våre i hverdagen og utførelsen av oppgaver. Målet med denne avhandlingen var å undersøke rollen til mental anstrengelse i beslutningstaking og feiltagelser i beslutninger. Dette ble gjort gjennom å evaluere ulike metoder for å måle mental anstrengelse og ulike rammeverk for beslutningstaking. Pupillstørrelse ble brukt som en indikator på mental anstrengelse og aktivitet av signalstoffet noradrenalin. Avhandlingen fyller et hull i litteraturen ved å sammenligne måleinstrumenter for mental anstrengelse og belyser deres styrker og svakheter. Videre viser avhandlingen at mer mental innsats på enkelte problemløsningsoppgaver var relatert til flere feil på disse oppgavene. Til sammen viste resultatene at mer mental anstrengelse var relatert til bedre ytelse på noen oppgaver og mer feil på andre oppgaver. Dermed konkluderer avhandlingen med at den gamle antagelsen om at en rekke feil i beslutningstaking skjer på grunn av mangel på mental anstrengelse, ikke stemmer. Videre viser avhandlingen at signalstoffet noradrenalin og den blå flekken i hjernestammen er involvert i viktige prosesser i beslutningstaking.

Hovedveileder

Professor Gerit Pfuhl, Institutt for psykologi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet, og Institutt for psykologi, fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, Norges teknisk naturvitenskapelige universitet

Biveileder

Christin Schulze, Senior Research Scientist, Max Planck institute for Human Development, Berlin