Disputas Cand. Med. Katrine Prydz

Prydz disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:
“From student to professional – mastering the necessary non-technical skills. Assessment tools and effects of multi-professional simulation training”.

Avhandlingen er tilgjengelig her!
The doctoral thesis!

Prøveforelesning over oppgitt emne holdes kl. 10.15, samme sted:
«Beskriv fastlegens rolle innen pre-hospital akuttmedisin. Gi et sammendrag av kunnskapsgrunnlaget for hvilke tekniske ferdigheter som er nødvendige og hvilke metoder som er mest effektive for å tilegne seg disse ferdighetene».

Prøveforelesningen vil også bli strømmet/the trial lecture will also be streamed.

Disputasen starter kl. 1215
Auditoriet er åpent for publikum, men vil også bli strømmet her!
Opptak av disputasen vil være tilgjengelig i et døgn.

The auditorium is open to the public. The defense will still be streamed here!
A recording of the disputation will be available for 24 hours.

Populærvitenskapelig sammendrag av avhandlingen:

Medisinstudenter som studerer desentralisert, kan oppnå bedre ikke-tekniske ferdigheter. Ikke-tekniske ferdigheter er viktige for helsepersonell og består av kommunikasjon, beslutningstaking, evne til samarbeid og situasjonsbevissthet. Dette er ferdigheter som sammen med medisinsk fagkunnskap utgjør den kompetansen leger må ha.
I avhandlingen: “From student to professional – mastering the necessary non-technical skills.
Assessment tools and effects of multi-professional simulation training» har Katrine Prydz utviklet et verktøy for å vurdere norske medisinstudenters ikke-tekniske ferdigheter, NorMS-NTS verktøyet. De har brukt verktøyet til å sammenligne studenters ikke-tekniske ferdigheter.
De fant at medisinstudenter som studerte desentralisert på 5. og 6. studieår i Finnmark hadde signifikant høyere nivå av ikke-tekniske ferdigheter enn studenter i Bodø og Tromsø.
Studien viser at det er mulig for medisinstudenter å oppnå bedre ikke-tekniske ferdigheter ved rural, desentralisert utdanning.

Hovedveileder
Professor Torben Wisborg, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.

Biveileder
Professor Peter Dieckmann, Senior Scientist at CAMES (Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation), Denmark/Professor, Faculty of Health Sciences, Department of Quality and Health Technology, University of Stavanger, Norway.
Ph.d. David Musson, Assistant clinical professor, Faculty of Health Sciences, Department of Anesthesia, McMaster University, Ontario, Canada.

Bedømmelseskomité
Professor Berit Eika, Århus Universitet- 1. opponent.
Professor Petter Aadahl, NTNU- 2. opponent.
Førsteamanuensis Unn Sollid Manskow, Institutt for helse og omsorgsfag, UiT Norges arktiske universitet – leder av komité.

Disputasleder:
Professor Kari Milch Agledahl, Institutt for klinisk medisin, UiT Norges arktiske universitet.

When: 14.06.24 at 12.15–15.00
Where: Auditorium Nordkapp, Hammerfest