ILP-seminaret: Bør undervisningen i skolen være elevstyrt og utforskende, eller bør den være lærerstyrt og formidlende?

De siste årene har utforskende undervisning fått en sentral plass i læreplaner i Norge og andre land. En viktig årsak til det er at utforskende undervisning antas å kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i matematikk og andre fag.

Men hva sier egentlig forskningen om utforskende undervisning?

Som en respons på et økende behov for å forstå og implementere utforskende undervisning i praksisfeltet, skrev Forskningsgruppa i Matematikkdidaktikk ved UiT en vitenskapelig antologi i om utforskende undervisning i matematikk. Antologien er i stor grad basert på erfaringer fra et større FoU-prosjekt fra 2017-2022 (SUM). I dette seminaret vil vi forsøke å gi noen svar på viktige spørsmål knyttet til utforskende undervisning og samspillet mellom teori og praksis i utdanning, basert på noen erfaringer fra SUM-prosjektet.

Innlegg:

 

Hva er SUM-prosjektet og antologien «Utforskende undervisning i matematikk»

  • Innledning til seminaret ved Per Øystein Haavold

Hva er effekten av utforskende undervisning? Er utforskende undervisning bedre enn tradisjonell undervisning?

  • Innledning ved Per Øystein Haavold
  • Paneldebatt: En diskusjon om fordeler og ulemper ved bruk av utforskende undervisning. (Deltagere: Jan Roksvold, Alv Birkeland, og Hans Christian Ryel)

Pause

Hvilken utvikling har vi sett hos lærerne i løpet av SUM-prosjektet?

  • Innledning ved Ida Friestad Pedersen
  • Paneldebatt: Hva kan forklare utviklingen vi så hos lærerne? En diskusjon basert på erfaringer fra SUM-prosjektet. (Deltagere: Thomas Eidissen, Guro Moe, og Per Øystein Haavold)

Hvordan skrive og få publisert en vitenskapelig antologi?

  • Innledning ved Per Øystein Haavold
  • Paneldebatt: En diskusjon om utfordringer og muligheter når fagmiljøer samarbeider om større skriveprosjekter. (Deltagere: Anne Fyhn, Geir Olaf Pettersen, og Oskar Wang)

Seminaret åpent for alle og det vil være lett bevertning. 

Merk at sted er auditoriet på Nedre lysthus og ikke ILP-bygget denne gang. Det er også mulig å delta digitalt ved å bruke lenken under: 

Delta på teams

Møte-ID: 377 300 238 100
Passord: qXGY2S

When: 19.11.24 at 14.00–16.00
Where: Auditorium Nedre lysthus eller teams
Location / Campus: Digital, Tromsø, Alta
Target group: Employees, Students
Responsible: Silje Sivertsvik
Add to calendar