Bø disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen: «A conceptual model for implementing pharmacist services in primary care settings. Exploring a novel healthcare service in a Norwegian Home Care Setting”.
Avhandlingen er tilgjengelig her! Prøveforelesning over oppgitt emne holdes kl. 10.15, samme sted: “Designing a study to demonstrate that medication review by pharmacists improves patient outcomes”. Prøveforelesningen vil også bli strømmet/the trial lecture will also be streamed. Disputasen starter kl. 1215. Auditoriet er åpent for publikum, men disputasen vil likevel bli strømmet her. The auditorium is open to the public, but the defense will also be streamed here. |
Populærvitenskapelig sammendrag av avhandlingen
Visste du at nye, effektive behandlingsmetoder stort sett ikke tas I bruk? Samtidig fører eldrebølgen til at behovet for innovasjon og omstilling øker innen norsk helsevesen. Denne avhandlingen undersøker hvordan farmasøytiske tjenester kan bidra til bedre legemiddelhåndtering i norsk hjemmetjeneste. Gjennom intervju med helsepersonell ble det avdekket forhold som hemmer integrering av farmasøyter i tverrfaglige team. Funnene fra forskningen ble sammenfattet i en oppskrift for bedre samarbeid og samhandling. Denne oppskriften kan brukes for å innlemme farmasøytisk kompetanse utenfor apotek.
Hovedveileder
Førsteamanuensis Elin C. Lehnbom, Institutt for farmasi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.
Biveileder
Førsteamanuensis Kjell Halvorsen, Institutt for farmasi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.
Bedømmelseskomité
Professor David Wright, University of Leicester – 1. opponent.
Førsteamanuensis Cecilia Lenander, Lund Universitet - 2. opponent.
PhD. Christopher Frølich, Institutt for farmasi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet – leder av komité.
Disputasleder: Førsteamanuensis Terje Vasskog, Institutt for farmasi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.