spring 2025
BED-2052 Merkevarebygging - 10 stp

Type of course

Emnet kan tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BED-2052NETT Merkevarebygging 10 stp

Course content

Emnet gir en innføring i sentrale teorier og modeller for å forstå merker som fenomen, så vel som arbeidsprosesser og teknikker for merkevarebygging i praksis. Emnet gir studentene innføring i både psykologiske og økonomiske effekter av merkevarer.

Recommended prerequisites

BED-1004 Markedsføring

Objective of the course

Kunnskap

Studenten...

  • har grunnleggende kunnskap om merkevareledelse
  • har kunnskap om hvordan merker gir psykologisk verdi til kundene og økonomisk verdi til eierne
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan assosiasjoner dannes i forbrukerens hukommelse, og hvordan merkeassosiasjoner bidrar til å posisjonere merkevarer og skape merkeverdi
  • har kunnskap om de mest brukte modellene for beregning av økonomisk verdi av merkevarer
  • kjenner til grunnleggende teorier om hvordan man utvikler effektiv merkekommunikasjon
  • har kunnskap om merkearkitektur og konsekvenser av ulike merkearkitekturløsninger
  • har kunnskap om hvordan merkeverdi best utnyttes for videre vekst

Ferdigheter

Studenten...

  • kan kartlegge sentrale merkeassosiasjoner (assosiativt nettverk) og merkets posisjon i markedet
  • kan analysere en merkevare, avdekke gap mellom merkevarestrategi og faktisk markedsposisjon, og utvikle tiltak for forbedring og videreutvikling av merkevaren
  • kan identifisere vekstmuligheter for et merke og diskutere kritiske suksessfaktorer for ulike veksttiltak
  • kan beregne økonomisk verdi av en merkevare

Generell kompetanse

Studenten...

  • forstår hvordan merkeverdi bidrar til bedriftens måloppnåelse og resultater og derigjennom verdi for eierne
  • har et bredt perspektiv på hvilken rolle merkevarer og merkevarebygging har i moderne næringsliv
  • kan drøfte hvordan merkevarer inngår i forbrukernes liv og hvordan de påvirker vårt samfunn

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Final exam

The course is closed and the last opportunity to take the exam after this semester is spring 2026

Please see this web site for more information

Schedule

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Skriftlig skoleeksamen 04.06.2025 09:00
4 Timer A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Innlevering Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Innlevering.

Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic