spring
2020
PED-1005 Pedagogisk filosofi - 10 stp
Course content
Emnet tar opp og drøfter problemer av filosofisk og vitenskapsteoretisk art innenfor pedagogikkfaget. Det gjelder for eksempel oppfatninger om pedagogikkfagets egenart og perspektiver på forholdet mellom teori og praksis. Det gis en innføring i grunnleggende begreper i pedagogikkfaget som kunnskap, oppdragelse, undervisning, læring og danning, og det belyses hvordan disse inngår i ulike politiske, etiske og erkjenningsteoretiske sammenhenger.Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
Studenten har:
- Forståelse av noen samtidige og historiske pedagogisk-filosofiske teorier
- Kunnskap om sentrale pedagogisk-filosofiske perspektiv og arbeidsmåter
- Kunnskap om pedagogikkens grunnleggende begreper
Ferdigheter
Studenten kan:
- Vurdere egne og andres begrunnelser og argumentasjon
- Diskutere pedagogisk-filosofiske problemstillinger
- Planlegge, gjennomføre og vurdere muntlige fremlegg med oppgitt problemstilling
- Utforme en akademisk tekst ut fra oppgitt problemstilling
Kompetanse
Studenten kan:
- Reflektere over pedagogiske grunnbegrep, og belyse hvilken rolle ulike kontekster spiller i denne sammenhengen
- Analysere konkrete problemer i pedagogisk praksis i lys av generelle pedagogisk-filosofiske problemstillinger og teorier
Teaching methods
Emnet gis i vårsemesteret.
Ukentlige forelesninger, selvstudium og seminarundervisning. Seminarene baseres på aktiv studentdeltakelse og studentene skal ha forberedte innlegg. Fremleggene gjennomføres som en øvelse i argumentasjon. Vurdering av begrunnelser spiller en vesentlig rolle, og man får og gir tilbakemelding på fremstillingsform. Se punktet om obligatoriske arbeidskrav.
Emnet evalueres minimum én gang pr. programperiode i henhold til kvalitetssikringssystemet.
Assessment
Arbeidskrav: Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1 – individuelt i samarbeid med medstudenter
Deltakelse i forberedelse til muntlig fremlegg og muntlig framlegg av tekst på seminar (oppgitt problemstilling), respons fra medstudenter og innlevering av teksten, 1700-1800 ord (ca 5 sider)
- Arbeidskrav 2 - Gruppearbeid
Deltakelse i forberedelse til muntlig fremlegg, innlevering av gruppepresentasjon (f.eks. powerpoint) og muntlig fremlegg i gruppe (oppgitt problemstilling), ca. 15 minutter
Eksamen/vurdering: Hjemmeeksamen (oppgitt problemstilling) på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) som skrives over én (1) uke. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.