spring 2024
PFF-3022 Naturfagdidaktikk 2A - 10 stp

Type of course

Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning i realfag for trinn 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatory prerequisites

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2022 Naturfagdidaktikk 1A

Course content

Undervisningen i naturfagdidaktikk organiseres rundt disse hovedtemaene:

  • Forskningsbasert grunnlag for undervisning og læring
  • Elevenes læreforutsetninger
  • Vurdering
  • Holdninger og etiske problemstillinger
  • Naturfag og samfunnet

Alle hovedtemaene blir gjennomgått i Naturfag 2A. I Naturfag 2B utdypes teamene med eksempler fra programfagene biologi og kjemi.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • utfordringer med begrepslæring ut fra elevens bakgrunn
  • forskning knyttet til formidling og undervisning av faget
  • et bredt repertoar av læringsstrategier, arbeidsmåter og læremidler
  • teoretisk grunnlag og utprøving av utforskende og elevaktive arbeidsformer
  • spesifikke utfordringer med fagspråk (skrive, lese, muntlig) i naturfagene
  • betydningen av matematikk og digitale ferdigheter i naturfagene
  • begrepet «scientific literacy» og naturfagets betydning i et moderne industrisamfunn
  • internasjonale undersøkelser som TIMSS, PISA og ROSE
  • sentrale fagdiskusjoner og etiske problemstillinger i naturfaget
  • HMS-regelverket

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere læreplaner i naturfagene og utvikle lokale læreplaner
  • bruke et bredt utvalg av metoder i undervisningen og tilpasse undervisningen til ulike elevgrupper
  • anvende og vurdere hensiktsmessig bruk av IKT
  • analysere et utvalg av autentiske oppgaver og elevbesvarelser
  • orientere seg i faglitteratur og kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til forskjellige mottakere
  • reflektere over og forbedre egen praksis med utgangspunkt i praksiserfaring og fagdidaktisk litteratur
  • analysere og anvende forskning knyttet til formidling og undervisning i naturfag
  • analysere og vurdere positive og negative sider ved teknologi
  • med utgangspunkt i forskningsresultater drøfte ulike holdninger til naturfagene ut i fra elevenes kjønn, sosial bakgrunn og etnisitet
  • ta stilling til og formidle det klare skillet mellom naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte og andre forklaringsmodeller som finnes i media og samfunnet for øvrig
  • gjøre rede for hvordan naturfagundervisningen i videregående opplæring kan yrkesrettes for yrkesfaglige studieprogram
  • vurdere risiko ved ekskursjoner og laboratoriearbeid

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner (individuelt og i grupper), utprøving av ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og organiseringsformer; laboratoriearbeid, ekskursjoner og annet praktisk arbeid.

Forelesning og seminar: 40 timer

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Schedule

Recommended reading/syllabus

Pensumliste for PFF-3022

Examination

Examination: Date: Grade scale:
Oppgave 31.05.2024 14:00 (Hand in) A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Deltakelse undervisning Approved – not approved
Presentasjon av pensum for medstudenter Approved – not approved
Muntlig respons på medstudenters presentasjoner Approved – not approved
Praksis 4.år Approved – not approved
UiT Exams homepage

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic