spring
2024
PFF-3022 Naturfagdidaktikk 2A - 10 stp
Type of course
Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning i realfag for trinn 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Course content
Undervisningen i naturfagdidaktikk organiseres rundt disse hovedtemaene:
- Forskningsbasert grunnlag for undervisning og læring
- Elevenes læreforutsetninger
- Vurdering
- Holdninger og etiske problemstillinger
- Naturfag og samfunnet
Alle hovedtemaene blir gjennomgått i Naturfag 2A. I Naturfag 2B utdypes teamene med eksempler fra programfagene biologi og kjemi.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- utfordringer med begrepslæring ut fra elevens bakgrunn
- forskning knyttet til formidling og undervisning av faget
- et bredt repertoar av læringsstrategier, arbeidsmåter og læremidler
- teoretisk grunnlag og utprøving av utforskende og elevaktive arbeidsformer
- spesifikke utfordringer med fagspråk (skrive, lese, muntlig) i naturfagene
- betydningen av matematikk og digitale ferdigheter i naturfagene
- begrepet «scientific literacy» og naturfagets betydning i et moderne industrisamfunn
- internasjonale undersøkelser som TIMSS, PISA og ROSE
- sentrale fagdiskusjoner og etiske problemstillinger i naturfaget
- HMS-regelverket
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere læreplaner i naturfagene og utvikle lokale læreplaner
- bruke et bredt utvalg av metoder i undervisningen og tilpasse undervisningen til ulike elevgrupper
- anvende og vurdere hensiktsmessig bruk av IKT
- analysere et utvalg av autentiske oppgaver og elevbesvarelser
- orientere seg i faglitteratur og kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til forskjellige mottakere
- reflektere over og forbedre egen praksis med utgangspunkt i praksiserfaring og fagdidaktisk litteratur
- analysere og anvende forskning knyttet til formidling og undervisning i naturfag
- analysere og vurdere positive og negative sider ved teknologi
- med utgangspunkt i forskningsresultater drøfte ulike holdninger til naturfagene ut i fra elevenes kjønn, sosial bakgrunn og etnisitet
- ta stilling til og formidle det klare skillet mellom naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte og andre forklaringsmodeller som finnes i media og samfunnet for øvrig
- gjøre rede for hvordan naturfagundervisningen i videregående opplæring kan yrkesrettes for yrkesfaglige studieprogram
- vurdere risiko ved ekskursjoner og laboratoriearbeid
Teaching methods
Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner (individuelt og i grupper), utprøving av ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og organiseringsformer; laboratoriearbeid, ekskursjoner og annet praktisk arbeid.
Forelesning og seminar: 40 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Grade scale: |
---|---|---|
Oppgave | 31.05.2024 14:00 (Hand in) | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Deltakelse undervisning | Approved – not approved | |
Presentasjon av pensum for medstudenter | Approved – not approved | |
Muntlig respons på medstudenters presentasjoner | Approved – not approved | |
Praksis 4.år | Approved – not approved |