spring 2024
PED-6103 Sosiale og emosjonelle vansker - 10 stp

Type of course

Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

  • Bachelorgrad eller tilsvarende innen pedagogikk, helse-/sosialfaglig utdanning eller tilsvarende.
  • Bachelor- eller mastergrad med praktisk-pedagogisk utdanning.

Søknad registreres i lokal søknadsweb. I søknadsweb velges kategori Enkeltemner. Deretter velger man 9371 Enkeltemner, masternivå. I merknadsfeltet under skriver man emnekoden til det/de emnene man ønsker å søke opptak til.

Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.


Course content

Det er et mål at kandidatene skal få kunnskaper og tilegne seg forståelse av sentrale faglige tema, samt personlige ferdigheter i forhold til barn og ungdom med sosiale og/eller emosjonelle vansker.

På grunn av sin organisering og faglige innhold, vurderes dette som et velegnet godt studietilbud for praksisfeltet.

Sentrale tema

  • Ulike forståelsesperspektiver og verdigrunnlag
  • Begreper og metoder i arbeid med sosiale- og emosjonelle vansker
  • Identifisering av miljø- og samfunnsmessige barrierer
  • Kartleggingsverktøy
  • Individuell opplæringsplan

Objective of the course

Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:

Kunnskaper:

  • Har bred kunnskap om ulike teoretiske perspektiver, og reflektere over hvordan disse perspektivene styrer våre handlinger.
  • Har inngående kunnskaper om og kunne analysere faglige problemstillinger knyttet til ulike sosiale og emosjonelle vansker
  • Har inngående kunnskap om faktorer som kan hemme- og fremme utvikling av sosial kompetanse.

Ferdigheter:

  • Beherske fagområdets uttrykksformer og formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor fagområdet.

Generell kompetanse:

  • Kjenne til nytekning innenfor fagområdet og anvende relevante metodiske prinsipper i møtet med sosiale og/eller emosjonelle vansker.

Language of instruction and examination

Undervisning og eksamener vil forgå på norsk. Engelskspråklig litteratur vil inngå i pensum.

Teaching methods

Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium som gir 10 studiepoeng. Studiet er organisert med to samlinger à 3 dager fordelt over ett semester.

Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen.

Studiets læringsaktiviteter er forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.


Schedule

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 23.02.2024 09:00 (Hand out)
08.03.2024 14:00 (Hand in)
14 Dager A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Individuelt arbeidskrav Approved – not approved
Oppmøte på undervisning Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Det vil bli gitt ett obligatorisk, individuelt arbeidskrav mellom de to samlingene innenfor et sentralt tema i pensum. Arbeidskravet skal være godkjent av faglærer før skriftlig hjemmeeksamen kan avlegges.

Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80% tilstedeværelse på samlingene for å kunne framstille seg til eksamen.


Re-sit examination

Kandidater som ikke består ordinær eksamen og kandidater med gyldig fravær, gis adgang til kontinuasjonseksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic