autumn
2024
PED-3301 Barnehage, profesjonskunnskap og kvalitetsutvikling - 10 stp
Course content
Emnet bygger på en forståelse av barns helhetlige læring og barnehagen som forskningsarena. I emnet diskuteres premisser og forutsetninger for ledelse av barnehagen som lærende organisasjon. Dette innbefatter kritiske refleksjoner rundt posisjon, konflikter, makt, og dilemmaer med utgangspunkt i profesjonsteori, politikk og kritisk pedagogikk.Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om barnehagelæreres profesjonsoppdrag og samfunnsmandat.
- forståelse og kunnskaper om premisser og forutsetninger for ledelse av lærende organisasjoner.
- har avansert kunnskap om ulike barnehagefaglige paradigmer, samt hvilke verdigrunnlag som ligger til grunn for disse.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kritisk reflektere rundt dagsaktuelle dilemmaer og utfordringer som påvirker profesjonsutøvelse i barnehagen.
- presentere analyse av faglige tekster med kobling til relevant nasjonal og internasjonal forskning.
- faglig redegjøre for og reflektere over barnehagefaglige paradigmer, og konsekvenser disse har for didaktiske valg og praksiser.
Generell kompetanse:
Kandidaten har:
- kompetanse og evne til å vurdere relevante yrkesetiske problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse.
- evne til å kritisk reflektere og ta selvstendig stilling til problemstillinger knyttet til kvalitetsutvikling, pedagogisk skjønn og politisk styring.
- evne til å arbeide analytisk med teori og barnehagefaglige diskurser.
Teaching methods
Emnet kombinerer forelesninger, seminarer med studentaktive lærings- og arbeidsformer. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. Skriving og studentpresentasjon er en viktig del av læringsprosessen i emnet.
I studiet benyttes ulike vurderingsformer: Skriftlig eksamen (hjemmeeksamen / skoleeksamen / mappevurdering), prosjektskisse, muntlig eksamen og masteroppgave. Der ikke annet framgår av emnebeskrivelser, er alle eksamener individuelle.
Schedule
Recommended reading/syllabus
Pensumliste for PED-3301 Barnehage, profesjonskunnskap og kvalitetsutvikling - HØST 2024Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 22.11.2024 09:00 (Hand out) 29.11.2024 14:00 (Hand in) |
1 Uker | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Faglig tekst | Approved – not approved | ||
Skriftlig innlegg | Approved – not approved | ||
Presentasjon innlegg | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
- Studentene skal utarbeide et selvstendig og faglig begrunnet kronikkinnlegg knyttet til en valgt dagsaktuell problemstilling.
- Studentene skal presentere og gi tilbakemelding på utkast til kronikk.
- Studenten skal utarbeide faglig tekst på selvvalgt tema, innenfor emnets innhold (2000 ord).
Kandidaten må ha bestått alle obligatoriske arbeidskrav for å kunne ta eksamen på emne emnet.