autumn 2024
PFF-2026 Matematikkdidaktikk - 5 stp

Type of course

Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp

Course content

Matematikkens historie, matematikkens rolle i samfunnet, matematikk knyttet til samisk tradisjonskunnskap, matematikk som menneskelig aktivitet, vurdering i matematikk, hva er matematikk, matematikk i tverrfaglige prosjekter, læreplanen i matematikk- herunder også samisk læreplan og samisk læringsplakat, grunnleggende ferdigheter i matematikk i relasjon til hypotetisering, matematisk argumentasjon og generalisering, hvordan begreper og arbeidsmåter har endret seg gjennom historien, internasjonale undersøkelser i matematikk.

Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om rammeverk for elevers matematiske kompetanse og læreres undervisningskunnskap i matematikk.
  • har kunnskap om matematikkens plass i skolen og samfunnet.
  • har kunnskap om elev- og lærerstyrte undervisnings- og arbeidsmetoder og læremidler i matematikk på 8.-13. trinn. Spesielt skal studenten ha kunnskap om både utforskende og direkte undervisning.
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og hvordan matematikkundervisning kan tilrettelegges for elever på ulike studieprogram.
  • har kunnskap om vanlige misoppfatninger i matematikk.
  • har kunnskap om elevers motivasjon for matematikk.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre både lærerstyrt og elevstyrt matematikkundervisning.
  • kan beskrive en elevs matematikkompetanse i kraft av rammeverk for kompetanse.
  • kan identifisere og beskrive ulike former for undervisningskunnskap i matematikk.
  • kan lede og motivere elever i det matematikkfaglige arbeidet.
  • kan gjenkjenne ulike matematiske misoppfatninger.
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i læreplanen og kompetansemåla i læreplanen.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner
  • kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis

Language of instruction and examination

Norsk eller et annet skandinavisk språk. Undervisning på engelsk kan forekomme.

Teaching methods

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.


Schedule

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 20 Minutter A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Tilstrekkelig oppmøte Approved – not approved
Muntlig fremlegg av undervisingsopplegg Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Minimum 80 % oppmøte på undervisning i emnet.
  • Muntlig framlegg av undervisningsopplegg, med påfølgende diskusjon.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic