spring
2025
DTE-2509 Databaser og webapplikasjoner 1 - 10 stp
Admission requirements
Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:
- generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
- bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
- 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger
*For å få opptak til enkeltemner på grunnlag av Y-veien, må søkeren oppfylle opptakskriteriene for Y-vei til studieprogrammet som emnet inngår i. I tillegg må søkeren oppfylle eventuelle forkunnskapskrav som er spesifisert for det konkrete emnet de søker opptak til. Det gis begrenset studierett til det spesifikke emnet - på samme måte som realkompetansesøkere.
Søknadskode: 9391
Course content
- Datamodellering.
- Relasjonsdatabasemodellen.
- Språk for definering og manipulering av databaser (SQL).
- Innføring i et databasesystem.
- Oppbygging og virkemåte for databaser.
- Databasen som felles ressurs, sikkerhet og dataintegritet.
- Problemer og effekter som følge av flere samtidige brukere.
- Praktisk bruk av en relasjonsdatabase, spørrespråk og applikasjonsprogrammering.
- Databaser og Internett/Intranett.
- Grunnleggende HTML, CSS, JavaScript
- HTTP transaksjonsmodell, operasjoner/begrensninger, cookies.
- Webtjenerprogrammering
- Bruk av databaser i webapplikasjon
- Sikkerhet i webapplikasjoner
Objective of the course
Kunnskap
- Studenten skal forstå sentrale begreper og konsepter innen databaser og datamodellering.
- Studenten skal forstå og tolke et ER-diagram på 3. normalform i fagets gjeldende notasjon og vite hvordan dette oversettes til en relasjonsmodell.
- Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan man oppretter en database og vedlikeholder denne i et valgt databaseverktøy.
- Studenten skal kunne gjøre rede for metoder for spørringer og manipulering av databasen.
- Studenten skal ha kjennskap til gjeldende teknologier for klient- og tjenerprogrammering av webapplikasjoner.
- Studenten skal forstå sentrale begreper og konsepter innen webapplikasjoner.
- Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan en benytter webapplikasjoner for sikker lagring og gjenfinning av informasjon i en database.
Ferdigheter
- Studenten skal kunne anvende sentrale begreper og konsepter innen databaser og datamodellering.
- Studenten skal kunne lage et ER-diagram på 3. normalform og opprette en database på bakgrunn av denne.
- Studenten kunne bruke en database gjennom operasjoner for innsetting, sletting, endring og spørringer mot denne og demonstrere bruken og forklare konstruksjon utfra et ER-diagram.
- Studenten kunne abstrahere en problembeskrivelse og omsette denne til en database med emnets valgte teknologi i tråd med god praksis.
- Studentene skal kunne skrive gyldige webdokumenter med bruk av moderne teknologier.
- Studentene skal kunne benytte objektorienterte prinsipper ved utvikling av webapplikasjoner.
- Studentene skal kunne lage en moderne webapplikasjon som kan presentere informasjon fra en database og som tilbyr funksjonalitet for vedlikehold av denne.
- Studentene skal kunne benytte et utviklingsverktøy for utvikling av webapplikasjoner og feilsøking i disse.
- Studenten skal kunne benytte nødvendige sikkerhetsmekanismer for tilfredsstillende sikkerhet i webapplikasjoner.
Generell Kompetanse
- Etter fullført emne skal studenten kunne gjøre rede for samfunns-, sikkerhetsmessige-, og økonomiske konsekvenser relatert til konstruksjon og bruk/opprettelse av databaser
- Etter fullført emne vil studenten være bedre i stand til å jobbe på en strukturert måte i forhold til å modellere et problem.
- Etter fullført emne vil studenten kunne planlegge og gjennomføre prosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 13.05.2025 09:00 |
3 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Arbeidskrav | Approved – not approved |