Personalsjef
En personalsjef eller personalleder har ansvar for personalsaker og lønn, og styrer for eksempel avlønning, kompetanseutvikling, helse, miljø og sikkerhet (
HMS) og rekruttering. Hvilke arbeidsoppgaver personalsjefen har, vil variere noe fra arbeidsplass til arbeidsplass. Vanlige arbeidsområder for personalsjefen: Personalsjefen kan også representere bedriften utad i ulike sammenhenger. Stillingstittelen kan også kalles
HR-ansvarlig eller HR-sjef (Human Resources). For personalsjefer i norske virksomheter er det viktig å ha kunnskap om hvordan det norske arbeidslivet fungerer. Det innebærer god kunnskap om arbeidsmiljøloven og «den norske arbeidslivsmodellen» som legger godt samarbeid mellom myndigheter, arbeidsgiverorganisasjoner og arbeidstakerorganisasjoner til grunn. Personalsjefer har forskjellig yrkes- og utdanningsbakgrunn som pedagogikk, økonomi og administrasjon. Personalsjefer har ofte lang erfaring fra arbeidslivet, og utlysningstekstene for personalsjefstillingene sier gjerne hvilken utdanning og kvalifikasjoner arbeidsplassen søker. Flere høgskoler og universitet tilbyr utdanning innen personalledelse, administrasjon og økonomi. Søk etter studiesteder Det tilbys også ulike kurs i lønns- og personalpolitikk. Personalsjefer jobber i private eller offentlige institusjoner, bedrifter og etater. Som personalsjef må du ha gode kommunikasjonsevner, og ha evnen til å gjøre at ansatte føler seg sett og verdsatt. Du bør også være strukturert og tydelig i din framtoning. Du må kunne samarbeide godt med andre. Videre bør du ha evnen til å lede, motivere, prioritere og delegere.
- Other study related pages
-
Entire studies at UiT
-
Continuing education
-
What do you want to become?